kubuntu breezyn päivittäminen dapperiin

Janne Jokitalo janne.jokitalo at dnainternet.net
Pe Marras 6 11:03:50 BST 2006

Morjes,

Olli Tammilehto wrote:
> Kiitokset vastauksista! Kokeilin ohjeitanne, mutta sama ongelma jatkuu:
> kde-työpöytä ei käynnisty. Ilmmeisesti päivityksessä on yleinen ongelma
> se, että kde-häviää (ks. Kubuntun sivut).

No katellaampas. <menee kattomaan> Joo, näköjään kubuntu-desktop katoaa
usein. Siihenhän tarjottiin avuksi sen asentamista uudelleen, vaan...

> apt-get install kubuntu-desktop -käsky ei tee kuitenkaan mitään.

...joka ei olekaan enää kivaa.

> Syy on selviämässä: tämä vaillinainen
> kubuntu ei osaa muodostaa nettiyhteyttä. Mitenkähän saisin sen
> muodostamaan yhteyden. Käytän ADSL-laajakaistaa joka toimi
> moitteettomasti Breezysä. Koetin myös päivittää /asentaa Kubuntu dapperin
> postista tulleella CD:llä. Ei onnistunut vaikka lisäsin CD:n
> onnistuneesti apt-cdrom-kommolla.

Tarvitaan lisää tietoja jotta saadaan ongelmat ratkaistua. Alotetaan
Dapperin netistä. Mitä sanoo:

ifconfig

Sen lisäksi voisit naputtaa /etc/network/interfaces -tiedoston mukaan. ADSL
kait tarttee usein pppoe-yhteyksiä, näistä mulla ei ole mitään tietoo mutta
eiköhän sekin pelaamaan saada.

Sitten tuo cdromppu, en oo käyttäny apt-cdrom -komentoa mutta sanoit että se
meni onnistuneesti. Haluaisinpa nähdä siis /etc/apt/sources.list -tiedoston
sisällön.

Kummassakin tapauksessa konsolista ajettujen komentojen virheilmoitukset
olis hyvä saada kanssa, eli kun suoritat "sudo apt-get install <package>"
-komentoja, mitä se ilmoittaa, ja jos ei yhteyttä ole, voit testata sitä
"sudo ifup <interface>" komennolla jossa <interface> on verkkoon
liityntätapa, piuhallisella usein eth0, ja langaton monasti eth1, wlan0 tai
Atheros-piireillä varustetuissa ath0 (vai onkos se niitä
ndiswrapper-juttuja, joku paremmin tietävä korjannee). Saattaa langaton olla
nimettynä ra0:nakin.

Ymmärrän että noita on tuskallista saada liitettyä mukaan mikäli koneelta ei
saa mitenkään muuten niitä ulos, kun kopioimalla käsin kirjoittaen
paperille/toiselle koneelle. Valitettavasti näillä tiedoilla vaan ei muuten
etene, joten lisäinformaatiota kaivataan. Ainakin minä kaipaan. :)

--
Jaska