kubuntu breezyn päivittäminen dapperiin

janne.jokitalo at dnainternet.net janne.jokitalo at dnainternet.net
To Marras 5 09:09:49 BST 2006

On Thu, 5 Oct 2006 08:24:15 +0300
  "Olli Rajala" <olli.rajala at gmail.com> wrote:
> Olli Tammilehto kyseli:
>
> Kannattaisi ehkä tuon sijaan kokeilla 'apt-get
> dist-upgrade'-komentoa. Tuo apt-get upgrade ei
> nimittäin päivitä kaikkia paketteja, koska
> joidenkin päivittäminen vaatii rankempia
> toimenpiteitä.

Moro, joo toi dist-upgrade on se oikea tapa, vaan nyt
muistelen et Breezyynkin tuli update-manager hommia
hoitamaan, no? Sitähän suositellaan mm. sen vuoksi, notta
kaikki vieraat repositoryt kommentoidaan pois
automaattisesti, asennetaan ubuntu-desktop -metapaketti
kaikkien jakelijan suosittelemien pakettien mukaan
tulemisen vuoksi, yms.

Tais mennä jotenkin 'update-manager -c', ja <pikainen
googletus> kertoo että näin todellakin on.  Ja niin,
joissain ohjeissa mainitaan tuo ajettavaksi 'gksu':lla,
mut tuopa ei taida toimia, vaan kannattanee käyttää
'gksudo':a, jotta potkii pidemmälle.

> KDE:n kielellä ei (onneksi) ole mitään tekemistä muun
> jakelun päivityksen kanssa.
<snip>
> Eli tästä ei pitäisi olla kysymys.

No eipä niin. Eikös työpöytämanagerit saa kielitietonsa
noista language-packeista? Ne asentuu sitten kyllä muun
systeemin mukana dist-upgradessa automaattisesti, jos on
asennettu ennenkuin päivitystä aloitellaan.

> ObDisclaimer: Minähän en mistään mitään tiedä, joten
> neuvoja kannattaa noudattaa se huomioon ottaen.

Niin no, Mikäli noita ei oo ite koodannu, eikä oo koodia
läpi lukenu _ja_ ymmärtäny lukemaansa, eiköhän tääkin oo
enemmän ja vähemmän arvailua. Näin myös itseni kohdalla,
eli vähäisellä kokemuksen tuomalla rintaäänellä tässä vaan
höngitään. :)

> Näillä ohjeilla tosin tällä viikolla päivitin dapper->edgy.
> Se kyllä vaati aika paljon muuta  säätöä, ei nuo
> päivitysten riippuvuussuhteet ihan vielä olleet
> kunnossa. Tosin, voiko siitä syyttää ubuntua, että atin
> ajurit ei toiminu taaskaan suoraan lennosta?-)

Itse myös tein näin, tällä kertaa käytin tuota
update-manageria. Aiemmin aina käyttäny aptitude
dist-upgradea. Se toimi vallan mainiosti, jotain toki jäi
pois mut johtui nimenomaan siitä että beta ei vielä
kaikkia paketteja sisällä ehjinä. Joka päivähän noita
updateja tuleekin sitten monen kymmentä megaa. :) Tein nyt
niin viisaasti, etten asentanu binäärimokkuloita lainkaan.
Ehkäpä siinä syy miksi meni niin jouheasti?

Vaikka nyt meneekin OT:ksi, niin mainittakoon notta taitaa
vapaat 'ati'-ajurit ottaneet oikein kunnolla tuulta
purjeisiinsa viime aikoina, nyt nimittäin ekaa kertaa
toimii Dellin D600:ssa niillä DRI, ja siitä johtuen voi
tämänkin vehkeen lopulta hibernoida kunnolla. Ok, ei tässä
3D-kiihotus pärjää kovinkaan pitkälle, mut eipä oo
tarvekaan kummoinen.

--
Jaska