kubuntu 6.10 ja ongelma kiintolevyn kanssa

T Tauriainen t.tauriainen at mbnet.fi
La Nov 11 12:34:20 GMT 2006

Hei!

Jatkoin tämän ongelman selvittämistä tutkimalla emolevysi ohjekirjasta
hieman tarkempia teknisiä tietoja. Emolevyn ohjekirja löytyy PDF-muodossa
Asuksen kotisivulta tuki(support)-osiosta:
http://dlsvr01.asus.com/pub/ASUS/mb/sock370/440bx/cubx/cubx-103.pdf

> MITEN tuo ohjelma löytyy?
Sovellus kiintolevyjen osiointiin löytyy Ubuntussa yläpalkin kautta.
Järjestelmä(System) -> Hallinta(Administration) -> Levyt(Disks)

Kubuntussa osiointisovelluksena taisi toimia qtparted
esim. K-valikko -> suorita sovellus/komento(Run Command...)-> qtparted
Pitkä tauko kun viimeksi KDE-ympäristön kanssa touhunnut, niin nopeastihan
nämä unohtuu :)

> ?? live-cd:n avulla???????????????
> Minulla on 4 eri ubuntu-versiota CD:llä, lisäksi Fedora Core 5 ja Linux
> SUSE
> 10.1 2:lla eri DVD:llä.
Idea live-cd:n käytössä on juuri se, että pystyt muokkaamaan kiintolevyn
osioita todella vapaasti, koska sen hetkinen käytössä oleva
käyttöjärjestelmäsi (joka ajetaan cd:ltä) ei ole mitenkään riippuvainen,
mitä kiintolevylläsi tapahtuu. Ubuntu 6.06 (ja 6.10) vakio asennuslevy
sisältää myös live-järjestelmän, jolla voit suorittaa nuo
osiointitoimenpiteet.

Tarkoituksena ei siis ole suorittaa osiointia asennuksessa vaan
live-järjestelmän sovelluksia käyttäen. Suosittelen Ubuntun (gnome
työpöytäympäristö) käyttöä osiointiongelmien selvitykseen. Live järjestelmä
on juuri se, jonka voit käynnistää suoraan CD:ltä käyttöösi vaikka ilman
kovalevyä.

Jos asennat kiintolevylle käyttöjärjestelmän ja muokkaat osiotietoja
reippaalla kädellä (juuri kyseisellä kiintolevylle asennetulla
käyttöjärjestelmällä), epäilen, että sen hetkinen käyttöjärjestelmä, joko
estää kyseisen toiminnon tai sekoaa melko pahasti, koska yrität rikkoa
tiedostojärjestelmää, jonka tiedostot ovat jo käytössä.

Sillä, mitä live-cd distroa käytät, ei niinkään ole mitään väliä, mutta itse
olen todennut Ubuntun 6.06(6.10 vielä testamatta mutta eipälisin yhtä
hyväksi) asennuslevyn (tämähän siis sisältää sekä asennuksen että
live-järjestelmän) erittäin tehokkaaksi osiointivälineeksi. Sillä on
esimerkiksi helppo muuttaa Windows XP:n osioiden kokoa (esimerkiksi
pienentää C-aseman kokoa), joka normaalisti Windowsissa olisi melkein
mahdotonta kesken käytön ilman kaupallisia ohjelmia.

> Minulla on useita kiintolevyjä, 2kpl 20G ja tämä 200G sisäiset ja 80G
> ulkoinen sekä pari pienempää sisäistä toisessa koneessa. Muistaakseni
> ongelma on "ikivanha",siis tuo 8G.
> Ongelmien lähteeksi epäilen vanhoja käynnistyslevyjä ja Seagaten
> kiintolevyjen mukana tulleita DiskWizardeja, jotka eivät tunnista isoja
> Gigalukuja.
>
> Emolevy on ASUS CUBX rev 1/02, joten ei suinkaan mammutinaikainen.
> Prosessori  on 1GHz:n  Intel Celeron Coppermine.

Emolevysi ei mitenkään vanha iältään ole, mutta tekniikka on tällä välillä
hypännyt pitkän askelen eteenpäin. Tutkiskelin tämän kyseisen emolevyn
ohjekirjasta, että se käyttää kiintolevyn osoittamiseen 28 -bittistä
osoiteavaruutta, jolloin suurimmaksi mahdolliseksi kiintolevyn kooksi tuosta
laskettuna muodostuu 128GB. Mainitsemasi sovellukset eivät pysty
tunnistamaan kyseistä kiintolevyjä oikein juuri tämän emolevyn aiheuttaman
rajan takia.

Toisinsanoen emolevy ei pysty osoittamaan niin suurta muistialuetta, mitä
noin suuri kiintolevy vaatii. (Vrt. Postinjakajan osoitelista on niin lyhyt
ettei siihen sovi kuin noin puolet asukkaiden osoitetiedoista)

Uudet emolevyt käyttävät 48 bittistä osoitusta, jolloin tämä rajoitus
poistuu nykyisten kiintolevyjen kanssa. Toki tällekkin tulee joku päivä raja
vastaan.

Rajoituksen laskeminen:
28-bittinen osoitus:
2^28 (2 potenssiin 28) = 268435455 sektoria

268435455 sektoria x 512 tavua / sektori = 137438952960 tavua.
137438952960 tavua = 128GB
lähde (http://www.allensmith.net/Storage/HDDlimit/Limits.htm)

Samalla laskutoimituksella 48-bittisellä LBA-järjestelmällä voidaan osoittaa
max. 134217728 GB = 128 PB (petatavua) kokoisen kiintolevyn tietoja.
(http://www.jamesshuggins.com/h/tek1/prefixes.htm)

Rajoitukset kiintolevyn koolle tulevatkin sitten vastaan jossain ihan
muualla ennen näitä rajoituksia.

Käytössä olen itse huomannut, jos emolevy ei tunnista suurta kiintolevyä
oikein (esim. juuri 200GB kiintolevy tunnistuu maks 128GB levynä), Windows
rajoittaa kooksi 8GB. Tästä 8GB rajasta löytyi myös dokumentaatiota em.
sivulta.

> Asensin syyskuulla Fedoran isolle levylle, eikä ollut mitään vaikeuksia.
> Tuli ilmoitus, että levyllä 200G, mikä tuli ymmärtääkseni käyttöön.
Fedora on tunnistanut laitteistotietokantansa ja ajureidensa perusteella
kiintolevyn ominaisuudet (koon ja mallin, mutta ongelmat toimintaan
aiheuttaa emolevy, joka ei kykene käyttämään suurta kiintolevyä oikein.

>Vasta yrittäessäni asentaa ubuntun levylle, alkoivat vaikeudet
> virheilmoituksineen. Ajattelin tämän johtuvan Fedoran
"mustasukkaisuudesta",
> mutta ei tilanne muuttunut sittenkään, vaikka asensin fedoran uudestaan
> koneelle. Kiintolevy ei suostu toimimaan lainkaan, vaan "jäätyy" annettuaan
> milloin virheilmoitus n:o 17:n tai 18! Koska en osaa ohjelmoida, olen
täysin >voimaton asiassa.
Kyse on enemmänkin siitä, että asennukset ovat käytännössä menneet
päällekkäin, jolloin Fedoran ja Ubuntun järjestelmätiedostot ovat menneet
sekaisin ja ristiin keskenään. Ei niinkään Fedoran halusta pysyä ainoana
käyttöjärjestelmänä.

Suosittelen, että osioit ja käytät 200 GB (eli yli 128 GB) kiintolevyä vain
sellaisissa emolevyissä, jotka tukevat tuota 48-bittistä osoitusta.
Veikkailisin, että v.2003 valmistetut emolevyt ja sitä uudemmat taitavat
kaikki jo käyttää 48-bittistä avaruutta kiintolevyn osoittamiseen.

Tämän ongelman selvittämiseen ei tarvitse niinkään ohjelmointitaitoja :)
Uudempi emolevy ja uudelleenosiointi (kaikki 200 GB levyn osiot pois ja
uudelleenkäynnistys), sekä sen jälkeen tehty puhdas asennus(jossa
suoritettaan vasta osiointi) saavat Ubuntun/Kubuntun asentumaan ja Windowsin
tunnistamaan osiot oikean kokoisiksi.

Jos haluat molemmat käyttöjärjestelmät samaan koneeseen, tulee sinun ensin
asentaa Windows ja vasta sen jälkeen Linux, että pystyt käynnistämään
molemmat toimivasti. Ja jos aiot käyttää Windowsisia, niin senkin tulisi
olla vähintään XP SP2, koska se on ilmeisesti ainoa Windows kotiversio
(ennen Vistaa), joka tunnistaa noin suuret kiintolevyt.

Toivottavasti ohjeistani oli apua ongelmanselvitykseen :)

Ystävällisin Terveisin
Tommi Tauriainen