kubuntu 6.10 ja ongelma kiintolevyn kanssa

T Tauriainen t.tauriainen at mbnet.fi
To Nov 9 17:41:32 GMT 2006

Hei!

Katkoin viestisi osiin ja yritin vastata kysymyksiisi parhaani mukaan :)

> Ubuntut käynnistyvät aivan normaalisti CD:ltä. Tuosta "tunnistamisesta" en
> ymmärrä, mitä sillä tarkoitat.

Tunnistamisella tarkoitan, että näkyykö kiintolevyn koko / malli tms. oikein
esimerkiksi Ubuntun kiintolevyjenhallinta/osiointi ohjelmalla.

> En tunne tuota termiä "SATA". Kiintolevyni on Seagate Barracuda 7200.9 200
> Kbytes ULTRA ATA.
Kyseessä on P-ATA (Paraller ATA) kiintolevy, eli perinteinen lattakaapelia
käyttävä malli.
S-ATA (Serial ATA) on ohutta sarjamuotoista johtoa käyttävä kiintolevymalli,
joita uudet järjestäin ovatkin. Lisätietoa S-ATA:sta
http://en.wikipedia.org/wiki/S-ATA
Tästä ei sen enempää koska kiintolevysi siis ei ole S-ATA.

>Windowsit kyllä toimivat siinä, jos niin haluan, mutta
> Linuxin eri versiot eivät enää suostu asentumaan toimiviksi, vaan antavat
> nuo virheilmoitukset n:o 17 tai/ja 18.

Lainaus Petrin viestistä:
"Grubin virheilmoitukset löytyvät sen manuaalista:
http://www.gnu.org/software/grub/manual/grub.html#Stage2-errors
/Petri"

Tutkiskelin linkkiä, jonka Petri antoi ja suomentelin suht. vapaasti mitä
sivu antoi noista virhekoodeista ymmärtää.

17. Valittua osiota ei voida liittää, koska GRUP ei tunnista osion
tiedostojärjestelmää

-Luultavasti Fedora Core 5 teki osioinnin yhteydessä LVM (Linux Volume
Management) osioita kiintolevylle, jolloin GRUP ei tunnista oikeaa osiota,
jolta järjestelmä tulisi käynnistää. Näistä LVM-osioista tulisi päästä eroon
esimerkiksi live-cd:n avulla osioimalla ja tehdä Linuxille perinteiset osiot
ilman LVM-järjestelmää.
Pientä veikkausta on nyt ilmassa, mutta tätä epäilisi ongelman aiheuttajaksi.

18. "Valittujen sylinterien määrä ylittää sen rajan jota BIOS tukee. Eli
kiintolevy on suurempi, kuin BIOS kykenee tunnistamaan."

-Kerroit, että Windows tunnistaa suurimmaksi kiintolevyn kooksi vain 8gb.
Tämä tarkoittaa, että tietokoneesi emolevy on sen verran vanha, ettei se
tunnista noin suuria kiintolevyjä. Voit korjata ongelman jumpperoimalla
200gt kiintolevyn max. 32gb kokoiseksi (ohje lukee kiintolevyn etiketissä)
tai vaihtamalla emolevyn uuteen, joka tukee suuria kiintolevyjä.

Joitain ohjelmistokikkailuitakin (käynnistyksen yhteydessä toimiva sovellus
ohittaa BIOSin kiintolevyn koon rajoituksen) tähän ongelmaan on, mutta
helpoin tie taitaa olla tuo emolevyn päivitys.

Toinen vaihtoehto ongelman esiintymiselle voi olla jo edellä mainitut
LVM-osiot.
---

 Ongelmana lienee se, että tuhosin
> jokin aika sitten Linux Fedora Core 5:n "vahingossa", kun olin asentamassa
> Ubuntu 6.06:tta samalle levylle. Taitamattomuuttani ja tietämättömyyttäni
> kai töhrin koko asian ja menetin molemmat versiot.

Kysymys vielä tähän väliin, että onko Windows aina, ennen kyseistä vahinkoa
tunnistanut kiintolevyn vain 8gb kokoiseksi? Jos näin on niin, vika on
erittäin todennäköisesti emolevyssä, joka on liian vanha tunnistaakseen noin
ison kiintolevyn.

-Tommi Tauriainen