Ubuntu 6.10 Edgy

Mikko Saarinen mikko.s.saarinen at mbnet.fi
Pe Joulu 1 19:57:58 GMT 2006

la, 2006-11-25 kello 19:51 +0200, Eino Verkkoniemi kirjoitti:
> Kovin on hiljaista tällä listalla.Kirjoitan kokeeksi jospa täällä olisi
>  keskustelutoveri. Asentelin Ubuntu  6.10 version ja se toimii
>  pääasiassa hyvin.
>
> Terveisin
>
> Eino Verkkoniemi

Ikävä kyllä minä en voi sanoa samaa, vaan täytyy todeta että omassa
kannetavassani tämä Edgy on ollut lähinnä pettymys...

Asennus ei osannut säätää näytön tarkkuutta oikein, vaan sen joutui
käsipelillä säätämään xorg.confiin. Tähän ei löydy vieläkään graafista
ohjelmaa.

Kone ei osaa siirtyä virransäästötilaan kun kannen laittaa kiinni. Itse
asiassa tämä ei toiminut myöskään Dapperissa, mutta sain kierrettyä
ongelman (https://bugs.launchpad.net/distros/ubuntu/+bug/43316).

Uloskirjautuminen ei toimi, vaan kone jumittuu
(https://bugs.launchpad.net/distros/ubuntu/+source/gnome-session/+bug/71544).
Eli vaihtoehtoina on joko uudelleenkäynnistys tai 'vaihda käyttäjää',
mutta tällöin toisen käyttäjän istunto jää kuormittamaan konetta.

Virransäästötilaan mentäessä tulee usein virheilmoituksia, mutta yleensä
se kuitenkin toimii suhteellisen hyvin.

Pikkuvikoja ehkä, mutta vaikuttavat aika tavalla käytettävyyteen ja
saavat Edgyn tuntumaan vähän vähemmän 'valmiilta'. Ikävä kyllä =(

Laiskana miehenä en viitsi vaihtaa takaisin Dapperiinkaan, enkä viitsisi
ryhtyä opettelemaan uutta distroakaan. Täytyy vaan raportoida
löydetyistä bugeista ja toivoa että ne tulevat seuraavaan versioon
mennessä korjattua. Microsoftin vaihtoehtokaan ei jaksa kiinnostaa, vaan
kyllä tämä Ubuntu kuitenkin minun koneelleni on tullut jäädäkseen, ellei
tästä vielä enempää mennä takapakkia...

Mikko Saarinen