[Ubuntu-eg] كتاب جديد

mohamed barakat mmm.refai at gmail.com
Tue Apr 17 11:49:27 UTC 2012

*انا شخصياً حابب جداً الفكره وحابب اشارك فيها
بس زى ما الشباب ذكروا، لو هتمشى بشكل سرد للتجربة فقط فهيبقى كلام مكرر
بدايتنا أغلبها واحده نسمع من حد عن ان الليونكس دى حاجه تحفة ومزاياها كذا
وكذا فنتحمس للتجربة
تحصل مشاكل نسيب التجربة شوية ومع الوقت نقرا تانى عن الموضوع ونعيد الكره لحد
مانثبت على قرار "لا خلاص انا هكمل مع ده"
~ لو هنمشى بالكيفية دى يبقى اقترح اننا نسردها من جانب شخصى بحت ونذكر تفاصيل
جنبها عشان الغير اللى هيقراها مش هيحس نفسه انه غريب عن كل التجارب اللى
اغلبها غير احترافيه دى
~ يذكر كمان انه شغال فى مجال كذا، وشغله بيتطلب أنواع سوفتوير كذا وازاى قدر
يلاقى مثيلها فى الليونكس .... الخ زى ماسبق وتم اقتراحه
~ كل ترجبة صاحبها يختارلها عنوان وله مطلق الحرية فى اختيار اسلوب الكتابة
على بعض الشروط اللى كلنا عارفينها من غير ماتتكتب زى الثوابت ان اللغه تكون
بسيطه، مفيش فرانكوا، تتعرض ببساطه، مفيش مانع من كتابة بعض الجمل بالعاميه
لكن تتكتب بين "---" وماتكنش كتير وهكذا ...
~ يذكر كمان تجربته مع محيطه من العيله والاصحاب فى تقبُل فكرة انه يسمع او
يتكلم عن الاوبن سورس عامةً وايه الفروق وهكذا
وبالتوفيق :)
*

--

*Mention me* @Mo7amedRefa3i <https://twitter.com/#%21/Mo7amedRefa3i>