[Ubuntu-eg] طباعة كتاب أوبنتو ببساطة

Ahmed M. AbouZaid a1.abouzaid at gmail.com
Sat Oct 22 17:46:56 UTC 2011

السلام عليكم

حالياً أنا شغال على تحديث كتاب "أوبنتو ببساطة" عشان يكون متوافق مع الإصدار
الجديد من أوبنتو وبالتالي يكون جاهز للطباعة .
المشكلة الحالية إن زي ما ناس كتير عارفة إني حالياً في الجيش وده معناه مشكلة
كبيرة جداً في الوقت لإن الحاجة اللي بتحتاج شهر ممكن تاخد أربع أول خمس شهور
عشان تتعمل!

فحالياً أنا محتاج بعض المساعدة عشان أقدر أنجز في الوقت ... أنا حاليا بجمع
معلومات عشان طباعة الكتاب ... وكل اللي محتاجه لو حد يعرف مطبعة أو حد شغال
فيه مجال الطباعة يسألي على بعض الحاجات أو يوصلني للشخص اللي ممكن أعرف منه
الحاجات اللي عاوز أعرفها.

الحاجات اللي محتاج أعرفها كالتالي :

تكلفة طباعة :
- الأبيض و الأسود (ورق أبيض)
- الألوان (ورق أبيض)
- الألوان على ورق المجلات (ورق جلوسي)
- أقل عدد للطباعة؟ (مش عاوز موضوع الأوفسيت اللي أقل حاجة فيه 1000 صفحة ...
كميات أقل على كذا مرة زي 500 أو 200 نسخة)

مواصفات الكتاب
عدد الورق : حوالي 185
مقاس الكتاب 24*17
وزن الورق 80 جرام
الغلاف متغطي بطبقة لامعة (سلوفان).

أتمنى أي حد عنده أي معلومات يكتبها في أسرع وقت عشان زي ما انتوا عارفين
الأجازة أسبوع و المفروض أعمل فيه عشرتاشر ألف حاجة D:

--
Ahmed M. AbouZaid
http://www.aabouzaid.com/

My New Book: