Open Source Diploma (Ubuntu Based!)

Mahmoud Darweash mahmoud.darweash at gmail.com
Fri Mar 4 14:46:21 UTC 2011

السلام عليكم
@ أنس : انت من الناس المهمين اللي كنت منتظر ردهم ...:)

@كله :)

احنا دلوقتي اتكلمنا مع جامعات خاصة -ولتكن دي البداية- عشان يكون جزء من
التدريب الصيفي للطلاب خاضع لخطتنا احنا ... و دلوقتي هما طلبوا مننا ايه
الموضوعات اللي ممكن ندرسها للطلاب في هذه الحالة ... الفكرة ببساطة اننا هيكون
لينا مؤتمرات جوة الجامعات دي نشرح للطلبة فيها هما هيتعلموا ايه ، و ايه
الفايدة من الحاجات اللي هيتعلمها دي . و طبعا المؤتمرات دي هتكون ببلاش ...
الفكرة ببساطة إني انا مشكلتي دلوقتي مش في التسويق قد ما هيا في المحتوى و
المعرفة ، و الناس اللي تقدر تدرس للطلبة الكلام ده ...الناس اللي ممكن تتكلم
على البرامج مفتوحة المصدر بشكل قوي و يكون عندهم اجاابات لأغلب أسئلة الطلبة

انا عندي الفترة اللي جاية مؤتمرات كتير جدا في كذا مكان لنشر التوعية بين
الطلاب ... عايز الموضوع ده يكون أحد المواضيع المهمة اللي نتكلم فيها ... انا
-محمود درويش- بتكلم عن حلول و أنظمة الموبايل و ايه الجديد فيها ...إلخ
...نفسي يكون الإتجاه العام للأنظمة مفتوحة المصدر ، خاصة اني بتكلم عن ال
Android , وطبعا هو مفتوح المصدر برضو

اتمنى لو ينفع نعمل اجتماع عندي في المكان منه تعرفوا المكان ، و منه نرتب
افكارنا ... اي معاد يكون مناسب للناس طول الأسبوع من 9 الصبح ل 10 بالليل انا
موجود ماعدا الجمعة.

يا جماعة انا قدامي فرصة كبيرة لنشر وعي ال Open Source  بس لازم نكون فريق
...مش هقدر اشتغل لوحدي طبعا :)

--
Mahmoud Darweash
Mobile Solutions Engineer