دعم ورعاية الإصدار التاني من كتاب الدليل العملي في استعمال أوبنتو

Ahmed M. AbouZaid skeleton.eel at gmail.com
Sun Nov 14 22:19:29 UTC 2010

السلام عليكم
ازيكم يا شباب؟ إن شاء الله تكونوا بخير : )

في هنا ناس تعرف إني حاليا شغال في الإصدار التاني من كتاب "الدليل العملي في
استخدام أوبنتو <http://www.itwadi.com/Practical_Guide_to_use_ubuntu_linux>"،
وقررت مؤخرا فتح باب الدعم والرعاية (sponsorship) للكتاب عشان يفضل حر/مفتوح
المصدر

تعرفوا التفاصيل من هنا
http://www.itwadi.com/node/1487

يا ريت لو حد مهتم بالموضوع أو يعرف حد مهتم بالإعلان يساعد في دعم الكتاب،
أبسط حاجة تنشروا لينك الموضوع في المواقع الاجتماعية زي فيس بوك وتويتر : )

أنا مؤمن إننا قادرين على إيجاد طرق جديدة للاستفادة من قوة البرمجيات الحرة
والمصادر المفتوحة بدون التضحية بأي شيء، وأعتقد إن الإسلوب ده business model
مناسب جدا للثقافة الحرة ومش متاعرض مع فكرة الحرية اتاحة المعرفة.

أنا مهتم كتير بإنجاح التجربة دي، عشان اعتقد لو تمت بنجاح و اتفتح السوق ده
(دعم الكتب الحرة عبر الإعلانات والرعاية) هيكون أرضية ممتازة لانتشار الكتب
الحرة، فالحرية أولا وأخيرا مش معناها المجانية، وده إثبات على إن المواد
والبرمجيات الحرة قادرة على المنافسة والربح كمان.

وشكرا جزيلا ليكم : )

--
Ahmed M. AbouZaid
http://www.aabouzaid.com/