[ubuntu-dk] Fra en Newbie: Ønsker at køre Ubuntu fra en USB-stick uden at der sker nogen installation af noget på min harddisk

Henning Wangerin wangerin at alslug.dk
Man Jan 23 22:01:44 UTC 2017

Den 23-01-2017 kl. 22:35 skrev Gerd Nielsen:
> Jeg har en gammel bærbar HP Pavillon. Oprindelig med Windows Vista - nu
> med Windows 7.
>
> Den kører så langsom, at den ikke kan bruges. Jeg har arbejdet to uger
> på at gøre den brugbar, men har nu opgivet. Desuden bevirkede
> installationen af Windows 7, at den ikke kunne finde den indbyggede
> enhed til Wifi. Har forsøgt at finde en driver hos HP, men de har
> tilsyneladende ikke en driver til Windows 7.

Det lyder som om den ligner rigtig mange af de maskiner vi installeret
lubuntu på i Sønderborg. ;-)

> Det var jammeren! Nu vil jeg gerne prøve at køre den med Ubuntu, inden
> jeg kasserer den. Foreløbig fra en USB-stick, da der ikke er meget plads
> på harddisken til en Ubuntu-installation. Jeg fandt på www.ubuntu.com

Hvor meget plads har du fri når du spørger din windows? Hvis du har 6-8
Gb fri, har du plads nok til at lege med. Men mere er selvfølgeligt kun
en fordel.

> <http://www.ubuntu.com> en vejledning:  How to create a bootable USB
> stick on Windows. Der står, at man skal bruge en 2GB USB-stick, og jeg
> fulgte omhyggeligt vejledningen (brugte bl.a. Rufus USB installer). Alt
> gik glat, og jeg ændrede i BIOS'en, så computeren startede op med USB først.

Det var godt. Det er som regel den største hurdle til at få det op at køre.

Hvad værre er, er at du forsøger at køre Ubuntu. Det tror jeg ikke
maskinen er stor nok til, men hvis du forsøger dig med enten Lubuntu
eller Ubuntu-mate, vil du kunne få en ganske udemærket maskine ud af
anstrængelderne.

> Men på et tidspunkt går opstarten af Ubuntu galt. Den går i tekst-mode,
> og der kommer en række fejlmeddelelser. For mig ser det ud, som om der
> forsøges at installere noget på harddisken (hvilket jo ikke var
> meningen), og det går galt.

Det gurde den ikke gøre medmindre du selv giver den besked på det, men
uden at få den konkrete beskde som den kommer med, er det svært at sige
hvad der sker.

> Nu er det så, jeg tænker: Er en USB-stick på 2 GB alligevel for lille
> til, at man kan køre Ubuntu fra den, så det er nødvendigt at installere
> noget på harddisken?

Nej. CD/DVD'en lægges på usb-sticken. Det er alt. Og 2Gb er mere end
nok. Og i givet fald vil du få en fejl hvis den ikke kan finde plads nok
på sticken.

--
Henning Wangerin
Formand for Alssund Linux Brugergruppe