[ubuntu-dk] Fra en Newbie: Ønsker at køre Ubuntu fra en USB-stick uden at der sker nogen installation af noget på min harddisk

Gerd Nielsen gerd at nonbohegn5.dk
Man Jan 23 22:35:53 UTC 2017

Jeg har en gammel bærbar HP Pavillon. Oprindelig med Windows Vista - nu med Windows 7.

Den kører så langsom, at den ikke kan bruges. Jeg har arbejdet to uger på at gøre den brugbar, men har nu opgivet. Desuden bevirkede installationen af Windows 7, at den ikke kunne finde den indbyggede enhed til Wifi. Har forsøgt at finde en driver hos HP, men de har tilsyneladende ikke en driver til Windows 7.

Det var jammeren! Nu vil jeg gerne prøve at køre den med Ubuntu, inden jeg kasserer den. Foreløbig fra en USB-stick, da der ikke er meget plads på harddisken til en Ubuntu-installation. Jeg fandt på <http://www.ubuntu.com> en vejledning: How to create a bootable USB stick on Windows. Der står, at man skal bruge en 2GB USB-stick, og jeg fulgte omhyggeligt vejledningen (brugte bl.a. Rufus USB installer). Alt gik glat, og jeg ændrede i BIOS'en, så computeren startede op med USB først.

Men på et tidspunkt går opstarten af Ubuntu galt. Den går i tekst-mode, og der kommer en række fejlmeddelelser. For mig ser det ud, som om der forsøges at installere noget på harddisken (hvilket jo ikke var meningen), og det går galt.

Nu er det så, jeg tænker: Er en USB-stick på 2 GB alligevel for lille til, at man kan køre Ubuntu fra den, så det er nødvendigt at installere noget på harddisken? Kan jeg i så fald undgå det ved at købe en større USB-stick? Eller vil der under alle omstændigheder blive installeret noget på harddisken? Og hvorfor går det i øvrigt galt? Der har aldrig været problemer med harddisken. Eller tager jeg fejl: fejlmeddelelserne handler om noget helt andet?

På forhånd tak, hvis nogen gider beskæftige sig med mit problem

Gerd Nielsen
Tlf: 5196 5233
e-mail: <gerd at nonbohegn5.dk>
Adresse: Nonbo Hegn 5, 8800 Viborg