[ubuntu-dk] Arbejdsgruppe om fri software - første gang i morgen

Carsten Agger agger at modspil.dk
Søn Feb 26 08:07:46 UTC 2012

Ikke 100% on topic for Ubuntu, men måske af interesse for nogen:

Mandag den 27. februar starter vi en ny arbejdsgruppe om fri software i
Open Space Aarhus, Bryggervej 30 i Risskov (om stedet, se
http://osaa.dk/).

Gruppen vil arbejde politisk og socialt med fri software, idet vi holder
fokus på værdierne bag fri software. Der er allerede meget fokus på
"open source", og hvordan man kan spare penge og få "smartere"
programmer ved at "vælge open source".

Selv for open source-bevægelsens succes har de helt fundamentale
politiske og filosofiske ideer bag fri software dog vist sig at være
vigtigere. Det, der gør en forskel, og som i længden vil tillade os at
beholde vore almindelige borgerrettigheder også i et digitaliseret
samfund, er muligheden for at undersøge, ændre, dele og videreudvikle de
computerprogrammer, vi arbejder med i det daglige. Dette er forklaret
nærmere i min artikel: Fri software - filosofi og baggrund samt i en
masse gode artikler rundt om på nettet, for eksempel på gnu.org.

Møderne vil foregå i regi af Free Software Foundation Europe (FSFE), og
de vil fungere som et regelmæssigt "Fellowship Meeting", som det
allerede foregår i 21 byer rundt omkring i Europa. Så hvis du allerede
er Fellow i FSFE, er disse møder for dig. Hvis ikke, er de også for
alle, som er interesserede i at mødes med arbejdet omkring fri software
i Danmark.

Den nye arbejdsgruppes formål er:

* at arbejde for at udbrede kendskabet til fri software i Danmark

* at arbejde for at udbrede bevidstheden om værdierne bag fri
software i Danmark

* at arbejde for at udbrede brugen af fri software i Danmark.

Hvad der kan arbejdes med til møderne vil i høj grad være op til
deltagerne. Ideer og hænder er velkomne!

Selv vil jeg gerne fokusere på tiltag, der kan gøre en reel forskel i
forhold til gruppens formål. Jeg forestiller mig, at man kan skrive til
folketingspolitikere, til partiernes IT-politiske ordførere og til
lokalpolitiske nævn og udvalg.

En anden god idé vil være at skrive indstillinger til Smart Aarhus, hvor
vi lægger vægt på, at al kommunikation med den nye digitale
infrastruktur skal kunne foregå med fri software. Man kan også skrive
til offentlige hjemmesider og gøre opmærksom på PDF Readers
(http://pdfreaders.org/) fremfor kun "Adobe Acrobat", samt arrangere
foredrag og afholde events i forbindelse med "mærkedage" som Software
Freedom Day. Man kan også oversætte, skrive og uddele løbesedler og
flyers. Mulighederne er mange, og som sagt forestiller jeg mig selv at
fokusere på tiltag, som hurtigt kan gøre en reel forskel i forhold til
mødernes formål. Men det kan du selv være med til at bestemme ved at
møde op og komme med dine egne forslag.

Møderne vil foregå én gang om måneden, som udgangspunkt den sidste
mandag i hver måned. Vi mødes første gang

Mandag d. 27. februar kl. 19.00

og det foregår som sagt i Open Space Aarhus, Bryggervej 30 i Risskov. Se
her, hvordan du finder vej: http://findvej.dk/bryggervej30,8240

Vel mødt den 27. februar!