[ubuntu-dk] Forespørgsel

Henning Wangerin 100624 at henning.wangerin.dk
Man Aug 15 16:16:05 UTC 2011

Den 15-08-2011 18:01, Leila Sørensen skrev:
> Hej
>
> Jeg har lige tilmeldt mig Ubuntu.dk. og er i tvivl om det er her jeg
> stiller spørgsmål, men nu prøver jeg.

Det er i hvertfald et rigtigt godt sted at begynde ;-)

> Det er nu 3 mdr siden jeg fik en god ven til at opsætte min pc med
> Ubuntu, Linux, og jeg er meget glad for det.

Velkommen til.

> Der er meget at undersøge og lære, og Ubuntu er så absolut langt at
> foretrække for Windows.
>
> Det meste fungerer godt på min pc, men for 2 uger siden, købte jeg en
> canon pixma ip4850, og har lige siden
> sammen med min gode it ven, forsøgt at få den til at virke med Ubuntu.

En google-søgning peger i retning af at den burde være til at få i luften.

> ( Jeg er lidt forvirret over det med Linux og Ubuntu endnu, er de et og
> samme?)

Mja.
Ubuntu er en linux-variant - der er en hel del andre, men det behøver du
som nybegynder ikke nødvendigvis at bekymre dig om.

> Jeg har downloadet programmer, fået link fra Canon, udpakket osv, men
> arkivhåndtering og montering, kan ikke finde filerne.

Først skal du ihverfald ha fundet din pakke og/eller de udpakkede filer.

Jeg har fundet flere versioner på nettet, så det er vigtigt at få
fastslået hvilken det er du vil installere.

Alternativt skal du smutte forbi en af linux/unix-gruppernes møder i
nærheden af dig.

/Henning