[ubuntu-dk] Generalforsamling udskudt til søndag d. 6. juni

Carsten Agger agger at c.dk
Søn Maj 30 21:38:25 BST 2010

> En ny struktur hvor fokus er at få mange medlemmer, må være sagen. En
> forening som har styrke ved sit medlemstal, og som kan rekruttere
> arbejdskraft via medlemsbasen.
>
> Tag et kig på Facebooksiden: Snart 400 medlemmer. Sikke en base at
> kommunikere fra. Det bør foreningen da have via sine medlemmer.
>
> Jeg tror foreningen skal gentænkes sådan som virkeligheden er anno 2010.
> Foreningen blev formet som virkeligheden var i starten af 2008, men meget
> har ændret sig.

Det er i hvert fald vigtigt, hvad Niels skrev om, at foreningen ikke *er*
community'et eller er over det. Foreningen er "under" community'et - og
community'et er til hver en tid det vigtigste. Foreningen blev, som jeg
erindrer det, primært oprettet for at kunne håndtere penge og kontakter
til myndigheder, andre organisationer, osv., som ellers kunne give
juridisk bøvl.

Foreningen er eller skal være community'ets tjener, ikke dets "herre", og
alle kan deltage fuldgyldigt i community'et uden at være medlem af
foreningen. Foreningen kan så *også* låne lokaler og den slags og stå som
arrangør af ting, så vi undgår, at enkeltpersoner kommer til at brænde sig
på det juridiske ansvar - og alt den slags.

Problemet er jo også, at der er for lidt aktivitet i community'et. Der
sker noget på UbuntuDanmark.dk's forum, og altså også på Facebook, men
ikke så meget ellers. Hvilket er lidt paradoksalt, for der er jo flere
*brugere* af systemet i DK, end der har været før. Måske det optimale
ville være en "løs" medlemsstruktur a la ØJLUG eller SSLUG, hvor man
melder sig ind blot ved at skrive sig på nyhedslisten. Og så i øvrigt lade
foreningen glide i baggrunden og lade communityet og dets aktiviteter
komme i forgrunden.

Som juridisk paraply kommer vi nok ikke uden om at have foreningen (til at
modtage donationer, lave arrangementer, osv.), men fokus må vel være på,
hvad vi kan *gøre*. :-)