[ubuntu-dk] Hjælp til fordrag om OpenSource

Claus Agerskov ca at saldi.dk
Lør Mar 20 23:03:16 GMT 2010

Dennis Hilmar skrev:
> *Så er den her!*
> *
> *Tjek lige den perfekte OSS præsentation:*
> *
> *
> http://dennishilmar.dk/files/Presentation_oss.odp
Den er langt fra perfekt.

Slide 4 What is Open Source?:

Hvorfor Tux?
  Tux er ikonet for Linux (2.0)
Hvorfor Copyleft?
  Copyleft er betegnelsen (Free Software Foundation/Stallman) for software
  under en licens, hvor der er krav om at al afledt software frigives under
  samme eller lignende licens. Som Microsoft kalder for virale licenser, da
  de inficere andet software, hvis det bliver brugt deri.
Og så GNU?
  GNU's Not Unix er et styresystem projekt, som dog manglede kernen Hurd
  i mange år. Linux bliver den dag i dag for det meste benyttet som
kernen i
  et sådant system, hvorfor blandt andet Stallman kræver, at et sådant
  styresystem bliver kaldt GNU/Linux.
Prismærket Free på Tux?
  Da der er benyttet et prismærke, leder det automatisk hen til tanken
om, at
  det er gratis.
Og så Stallman's Free as in Free Speech?
  "Free" begrebet kommer fra Free Software, hvor det netop betyder frihed
  og ikke gratis - hvilket det anvendte citat netop sætter fokus på (men
  du mangler oprindelsen - nemlig Free Software).

  Før software kan kaldes Free Software efter Free Software Foundations
  kriterier, så skal følgende fire frihedskrav være opfyldt.

    Frihed 0: Friheden til at bruge programmet til ethvert foremål

    Frihed 1: Friheden til at se hvordan programmet virker, og ændre det.

    Frihed 2: Friheden til at videredistribuere programmet (hjælpe naboen).

    Frihed 3: Friheden til at videredistribuere det ændrede program.

Hentet fra http://www.gnu.org/philosophy/free-sw.html

Og det enkle svar er GNU General Public License???
  GPL er godt nok den mest benyttede Free & Open Source Software-licens.
  Men jeg synes ikke, at det er svaret på, hvad Open Source er.

  Faktisk tror mange, at forskellen på Open Source og Free Software er, at
  Free Software kun er Copyleft-software, mens Open Source også er
  software, hvor det er tilladt at lukke koden efterfølgende, hvilket
BSD- og
  Apache-licensen giver mulighed for (mange firewall-genheder benytter
  OpenBSD og IBM's Websphere er netop baseret på Apache). Men i realiteten
  er der ingen forskel.

Open Source er oprindeligt et markedsføringstiltag for Free Software under
et begreb, som ikke pr. automatik løftede øjenbrynene i erhvervslivet.
Så vidt
jeg ved, så blev det ikke afklaret med Free Software Foundation inden
begrebet blev lanceret i forbindelse med at Nescape skiftede licens for
deres
webbrowserprojekt til Mozilla.

Forskel på Free Software Definitionen og Open Source Definitionen er så
lille, at det oftest blot er en akademisk diskussion om, hvor i
forskellene er.

Når overskiften siger "What is Open Source?" så burde svaret måske også
være der.

Mit svar vil være:
  Open Source er software, som har en licens der opfylder kravene i
  Open Source Definitionen fra Open Source Initiativet.

  Det betyder, at enhver som retmæssigt har anskaffet sig softwaren, har
  retten til at:

    1. Bruge softwaren
    2. Ændre softwaren
    3. Videredistribuere softwaren
    4. Videredistribuere afledt software

Med andre ord det samme som Free Software, men med "retten til" i
stedet for  "friheden til". Altså mere erhvervsorienteret.

    http://opensource.org/docs/osd
    http://opensource.org/

Slide 5: History of OSS

Hvorfor "OSS" og ikke "Open Source"?

Måske har du ikke set mine kommentarer til din tidslinje, som jeg skrev
på den danske Ubuntu-postliste.

Og når man ser den i præsentationen, så er det slet ikke historien om
Open Source, men mest om Linux.

Hvad har den første IBM PC med OS(S) at gøre?

Hvad har Apple's Mac OS med OS(S) at gøre i 1980'erne?
  Mac OS X, som var baseret på Apple's eget Open Source-system
  Darwin, som igen var baseret på FreeBSD, kom i 2001.

Hvorfor alle de Linux-udgaver med antal linjer kode?
  Det har jo intet direkte med OS(S) at gøre generelt.
  Jeg kan godt se, at det er interessant, så hvorfor ikke have en graf,
  som viser udviklingen i antal kodelinjer?

På den nederste tidslinje undre det mig, at du tager Novell med.
Hvorfor ikke Linux-distributionen SuSE fra 1994 (før Red Hat), som
Novell købte i 2003.

Slide 6 Popular OSS

Ville skrive Open Source Softare i stedet for OSS

Godt udvalg ;v)

Slide 7-15

Gode præsentationer af brugergrænseflader

Slide 16 Open Source Communities
Hvad har web of trust med de enkelte Open Source fællesskaber at
gøre?

Desuden synes jeg, at du mangler almindelige fora samt fysiske
møder, konferencer, seminarer etc.

Side 17 Disadvantages
  Jeg vil nok have kaldt den "Myths" eller "FUD". Jeg håber, at det er
  meningen med denne slide, at du vil fortælle, at disse ulemper faktisk
  også gælder traditionelt lukket software.

Free? What about education?
  Det samme som ved lukket, betalingssoftware. Man betaler for det.
  Desuden er Open Source-software ikke nødvendigvis gratis. Men
  der skal være en ret til at få kildekoden på forlangende til en pris,
  som ikke overstiger omkostningerne til dette.

Paid software may be more reliable than open source.
  Open Source software may be more reliable than paid software
  Turkish software may be more reliable than Greek software
  Jeg håber, du kan se logikken - der er ingen. Det er at sprede FUD
  Frygt, usikkerhed og tvivl, som er en ofte benyttet metode mod
  netop Free & Open Source Software.

Open-source applications are more likely to cease development
without advanced notice
  Hvis du har referencer, som underbygge denne påstand, så er jeg
  meget interesseret - ellers er det bare FUD igen.

Paid tools typical have some level of customer support available
  Denne adresserer du heldigvis med hvordan Open Source ofte er
  organiseret

Open source ... not provide ... documentation and training
  Gør lukket, købesoftware det altid?

Slide 18 Advantages
  Rigtig god slide med fem nøglepunkter

  Men forklar, at det er muligheder, som ligger i OSS, men som ikke
  er en garanti. Der skal en meget stor indsat til fra især udviklere og
  testeres side, hvis de alle fem skal sikres over tid.

  Ville dog selv tage den slide før den med FUD.

Slide 19-27
  Rigtig gode - især afslutningen med "Restart Now".

  Fjern dog lige $-tegnene i forkortelsen for Microsoft. De er måske
  sjove blandt ligesindede i Open Source-fælleskabet, men det virker
  barnligt overfor andre.

Jeg håber, at du kan bruge nogle af mine kommentarer til noget - og
hvis du eller andre er uenige, vil jeg meget gerne tage debatten her
på Ubuntu-dk's postliste.

Held og lykke med foredraget.

De herligste hilsner

--
Claus Agerskov, ca at saldi.dk, mobil 31 66 98 60
SALDI, c/o DANOSOFT, Smedievej 66, 3400 Hillerød, tlf 46 90 22 08

SALDI - parat til succes - er du?                 http://saldi.dk