[ubuntu-dk] 10" Netbook med Ubuntu præinstalleret

Morten Kjeldgaard mok at bioxray.dk
Tir Apr 27 15:33:23 BST 2010

Kenneth Nielsen wrote:

> Jeg synes det er rigtig fedt at der nu endelig kommer en
> præinstalleret notebook med ubuntu, jeg var utrolig skuffet over slet
> ikke at finde sådan en da min kæreste skulle have en. Dog ville det
> være virkeligt fedt hvis I kunne klemme den et par hundrer kroner ned
> under Win 7 versionen, så ville jeg anbefale den på stedet. I sin
> nuværende form er det lidt svært at overbevise folk om at de IKKE skal
> tage win 7 licensen med, når prisen er den samme. Win 7 udgaven kommer
> jo trods alt også præinstalleret. :|

Jeg var så dum at købe en Dell Mini 10 for et års tid siden. Den solgtes
andre steder i verden med Ubuntu, så jeg tænkte at så måtte den hellige grav
være velforvaret. I Danmark solgte Dell den godt nok kun med Windows XP, men
jeg fik forhandlet prisen 300,- kr ned.

Desværre viste det sig at der er store problemer med at få opdaterede
drivers til maskinen, grafik chipsættet er det såkaldte "Poulsbo" GMA500 fra
Intel. Min maskine kører nu jaunty, og alt virker som det skal, men den kan
ikke opgraderes da de binære blobs der skal til ikke virker med nyere
kernels. Jeg har som regel mine maskiner i mange år og det irriterer mig ad
H til.

Det var bare en lille advarsel mod at købe Dell produkter. Jeg har hørt
meget godt om System-76 men de sælges vist ikke i DK, og da slet ikke med
dansk tastatur.

-- Morten