[ubuntu-dk] IRC mødet på søndag d. 1. november

Michael Jensen eee at soundpartner.dk
Ons Nov 4 10:26:00 GMT 2009

Ja undskyld mig. jeg forstår virkelig ikke vores forening. jeg forstår
ikke formanden eller bestyrelsen, og jeg forstår ikke comunityet i
sidste ende.

der kommer flere og flere linuxbrugere, men som pihl skrev her den anden
dag så kommer der mindre og mindre aktivitet på forum.

jeg er med på at der er en gruppe der arbejder på at få lavet ny
hjemmeside og de gør helt sikkert et stort stykke arbejde.
der er folk der arbejder med at lave podcasts, og disse knokler sikkert
der ud af, men nu er det sådan at en lille forening på ca 30 medlemmer
er mere eller mindre ansvarlig for det danske comunity. der er åbenbart
ikke nogen der f.eks lige har tid til at tage sig af et større
arrangement som løber af staben om 10 dage i århus.

og værst af alt så syntes formanden at der ikke rigtigt var noget at
snakke om  her i søndags... ehmmm hvad med live?
der kom en mail ud på listen om en eller anden dims der kunne bruges som
bord der kostede sådan i omegnen af 6000 hviss jeg husker rigtigt. og
som jeg forstod det så var formanden mere eller mindre på vej ud for at
købe denne, personligt husker jeg ikke at have set et referat hvor dette
var vedtaget, og ej heller at have deltaget i et møde hvor dette blev
nævnt men det er måske nok bare mig.

gutter og gutinder. ubuntu er sgu værdens fedeste styresystem og vi har
et comunity og en forening som blandt andet har som målsætning at få
spredt ordet om dette fede styresystem. ydderligere har vi en super
chance her om 10 dage, men det ser ud som om ingen er interesseret i
dette.

om problemet er at hele strukturen med at live rejser rundt i landet ved
jeg ikke, men måske er der bare ikke nok aktive i århus til at trække
det måske skulle man for fremtiden holde live i københavn hver gang og
så opfordre andre byer til at afholde deres eget live arrangemeent.

eller er problemet at comunityet er ved at dø ud? jeg ved at der er
flere rundt om i krogene som er smuttet i svinget ved forrskellige
lejligheder. Er det på grund af personer, på grund af foreningen eller
på grund af comunityet?

ved sidste live der endte det med at nogen i sidste øjeblik kastede
noget ud af ærmet. denne gang der prøvede nogen at tage teten, men mødte
ingen, eller i hvert fald meget lidt opbagning. faktisk var der flere
der var direkte modstandere af at prøve noget nyt, og disse ville bare
have et lille lukket nøørdet arrangement som sædvanligt.

well nu prøver jeg igen at kaste noget ud af ærmet og så må vi jo se
hvad folk siger til det...

punkt 1: vi HAR et arrangement i bruns galleri

punkt 2: vi HAR også et arranngement senere  samme dag i prosas lokaler.

ad1: lige nu der er de eneste planer som jeg har hørt at vi regner med
at modtage 250 blandede cd'er fra canonical som vi vil dele ud. dette er
ikke mange. er der evt mulighed for at bestille en konferencepack som
kunne nå at ankomme inden? så ville vi da doble antallet af cd'er.

lige meget hvad så er det ikke mange cd'er så enden skal vi spare lidt
på dem eller også skal vi overveje at få lavet en lille a5 ting der
siger hvor man kan hente ubuntu samt en kort install vejledning

well lad mig komme med et vildt forslag.
jeg kom med et par udspil for nogle måneder siden og disse var baseret
på at det skulle være fedt og at vi skulle finde sponsore der kunne
poste nogle penge i det. som vented så skete der ikke meget, og nu har
vi ingen sponsore så vi må tage til takke med hvad vi har.

ok hvad skal vi bruge for at virke seriøse? hvad kan og må vi? og hvad
har vi ikke mindst mulighed for?
mig bevidst har vi fået lov at være på torvet. vi har ikke tilladelse
til at larme vildt og voldeligt så lad os holde lav profil men stadig
være fremme i skoen.

*   vi skal bruge en scene på ca 1½x2 meter. på denne  skal der være
nogen der viser ubuntu frem på flere forskellige måder. hvis nogen har
et lærred og en projektor vi kunne låne ville dette være fedt.
alternativt et tv med vga-indgang. alternaativt kunne en lokal
århusianer evt spørge den lokale fredgård/fona/??? om man måtte låne et?
for ikke at skulle råbe os hæse skal vi bruge en eller to højttalere
samt en mikrofon.

forslag til programpunkter (der er ikke sat tider på da disse vil være
ligegyldige):

hvordan installeres ubuntu og hvad kan ubuntu (dette er en kombi og
foregår simultant på 2 computere på scenen.
der startes med hvordan installeres ubuntu og når maskinen arbejder gås
der viddere til hvad kan ubuntu (hvilke programmer bruger publikum og
kan disse opgaver løses med ubuntu) efter et stykke tid er install
færdig og folk kan komme op og pille rave ved den nyinstallerede
maskine)

installering af programmer på ubuntu (synaptic, softwarecenter osv)

gaming på ubuntu (en person der har wow til at virke på sin maskine
viser at ubuntu kan wow men viser også andre linuxspil)

testemonials (personer går på scenen og fortæller om deres hverdag med
ubuntu)

sikkerhed i ubuntu (kort fortælles at dette er ikke windows, der findes
ikke virus og sikkerheden er i top igen folk kan pille røre rave og
prøve at lave ballade i maskiner men da de ikke har passwords så ;0) )

hvad skal vi bruge til ovenstående?

scene ca 1½x2 meter
lille lydanlæg med mikrofon
lærred og projektor/stort tv med vga ind
strøm til ovenstående
cd'er/flyers til uddeling
evt en mobil internetforbindelse
personer der er villige til at gå på scenen med deres computer

*   hvad kunne være fedt at have der ud over?
jo det kunne være fedt med et eller flere borde (alt efter størelse)
hvor ubunteros kunne stå med en computer hver hvor de kunne vise frem og
svare på spørgsmål

til et skal bruges
bord/borde
strøm
ubunteros med deres computer
evt mobile internetforbindelser

*   hvad kunne ellers være fedt at have?
det kunne være fedt med et bord der var lavere (f.eks 60 cm) med en
eller 2 maskiner med touchskærm og nogle børneprogrammer.

hvad skal bruges til dette?
et lavt bord
strøm
1 eller to maskiner med touchskærm

der ud over ville det være fedt med et par rollups med ubuntulogo osv,
men er det ikke snart for sent?

hvor er vi nu? og hvad skal det koste?

der er 2 muligheder som jeg ser det. ovenstående kan lejes/skaffes i
århus. det der skal skaffes (hvis alt ovenstående skal med)

scene ca 1½x2  meter	lejepris ca 300 kroner
lille lydanlæg med en trådløs mikrofon lejepris ca 1000 kroner
projekter/lærred/tv håber jeg på man kan låne
strømkabler burde kunne gå op hvis folk tager med
mobilt net må nogle have eller vi kan låne
bord til ubunteros f.eks 1x2 m podie 100 cm højt lejepris ca 150 kroner
computere og ubunteros håber jeg hænger sammen
børnebord f.eks 1x1m podie 60 cm højt lejepris ca 150 kroner
f.eks 2 eeetops. jeg har en, og mom ikke en anden har man kan låne
tryk af flyers (vi skal ud af vagten) ??? kroner
2 rollups ca 3000 kroner

alt i alt er vi kørende for ca 6000 kroner
ovenstående kræver dog at nogen i århus kan stille kørsel til rådighed
for at hente/bringe ting

en anden mulighed er at jeg har scenepodier, samt lydanlæg som vi kan
bruge kvit og frit, men dette er i københavn. hvis nogen har en bil med
hængertræk har jeg adgang til en billig trailer, og så kunne man f.eks
sige at bilen kan indeholde 4 personer. billigeste dsb tur er 139 hver
vej så hvis nu disse 4 betaler 250 hver for turen til og fra århus
så er dette 1000 ind, eller -1000 kroner.
trailer leje ca 250 kroner
bro ca 330x2 kroner
diesel/bensin ca 5-800 kroner
eller med andre ord en udgift for foreningen på ca 600 kroner

har ingen adgang til en bil er der billige lejebiler eller
lejekassevogne og dette burde kunne holdes inden for budgettet stadig

men dette er jo bare et forslag.