[ubuntu-dk] [Fwd: Re: Kommende generalforsamling, samt foreningens fremtid]

Niels Kjøller Hansen niels.k.h at gmail.com
Tir Maj 5 13:13:30 BST 2009

tir, 05 05 2009 kl. 13:25 +0200, skrev Michael Jensen:
> min mail var dels et oplæg til debat (hvilket vi har fået)
> Dels et udtryk for at jeg vil kæmpe for en mere aktiv bestyrelse, men
> der er folk i foreningen der ikke ønsker dette, og det er også grunden
> til at jeg fortsat vil kalde det en fløjkrig. på den ene side dem der
> ønsker at bestyrelsen er krnsekage, og på den anden dem deer ønsker at
> bestyrelsen knokler igennem
> men det var også et opråb til at få flere folk til at melde sig på banen
> for der mangler stadig folk hvis vi da skal have en bestyrelse incl
> supleanter på 7 mand hvor der pt kun er 5 på listen.

Kald det hvad du vil. Jeg ved ikke hvem der ikke ønsker en aktiv
bestyrelse. Personligt er jeg enig med dig i hvis man er medlem af
bestyrelsen, så må det forventes at man deltager på i hvert fald de
fleste af møderne. Men målet er vel en aktiv forening og ikke bare en
aktiv bestyrelse?

Jeg ser bare dit oplæg som et ønske om magtoverførsel til bestyrelsen og
dette er i min verden både forkert og unødvendigt, og gør det mindre
interessant at sidde længere nede i hierarkiet. Nu putter jeg
sandsynligvis ord i din mund, hvilket jeg beklager, men det lyder for
mig som om du siger: Bestyrelsen er ikke aktiv nok, derfor skal den have
mere magt for at tiltrække folk.

Hvis nu bestyrelsen var et aktivt og profileret organ, så kunne man
overveje det praktiske i at give den lov til at lave flere ting uden at
skulle søge tilladelse på IRC-mødet.

> [...]
> af døren og stille forslag. disse kan STADIG fanges og bruges osv.
>
> facts er også at hvis der var nogen der ønskede det så kunne 4 mand høj
> om de var medlemmer af foreningen er ligegyldigt i søndags have trumfet
> igennem at foreningen skulle droppe at spørge canonical og bare skrive
> under på den ting om fri software. og næste uge kunne 8 andre så trumfe
> at det skulle skrives under på at softwarepatenter er ok
>
> min fornemmelse er at havde en person sagt fra på bestyrelsens vejne
> ville dette bare blive tolket som en nejstemme.

Hvilket vel er rimeligt nok i demokratisk sammenhæng. Bestyrelsen er vel
til for 'daglig ledelse', ikke for at kunne diktere foreningens retning?
IRC-møderne er foreningens højeste myndighed.

Derudover, så vil jeg til alle mine rantings gerne tilføje at jeg synes
at det er dybt problematisk hvis man skal til at BETALE for at kunne
være med til at bestemme i en Ubuntu LoCo. Uanset hvad I mener at vide
om udenlandske LoCo'er, så tror jeg at det er gratis at være med i langt
de fleste lande.

Til at opklare sidstnævnte har jeg på LoCo-koordinations-listen sendt en
mail ud for at høre hvordan de gør i andre lande, og jeg skal med glæde
opsummere de svar der kommer i løbet af de næste dage.

mvh
Niels