[ubuntu-dk] Ubuntu bod til "Open source-software i det offentlige"?

Kim Ludvigsen ludvigs at kimludvigsen.dk
Tor Mar 5 21:34:21 GMT 2009

Et lille indspark her fra hjørnet mht. hvad man kan fokusere på.

Jeg tror nævnelse af community vil virke negativt på de fleste
offentlige myndigheder (og virksomheder). Som om det er noget, Jens
Hansen sidder og laver hjemme i kælderen sammen med et par nørd-venner.
Og jeg tror heller ikke græsrods-demokrati er så tiltrækkende igen, når
det drejer sig om teknik, der bare skal virke.

Fra de politiske beslutningstagere og IT-afdelingens synspunkt:
Åbne standarder.
Ingen fastlåsning til en enkelt leverandør.
Gratis i anskaffelse, billigere i vedligeholdelse (bl.a. pga. ovennævnte).
Nem at admininstrere og opsætte centralt.
Ingen ressourcer til licenshåndtering.
Virus- og malware-fri.

Fra brugernes synspunkt:
Nem at bruge.
Ingen kommandolinjer (hvad nogle måske stadig tror er nødvendigt)

Nødvendigt at nævne for at virke troværdige, selvfølgelig med
understregning at det langsigtede:
Startomkostninger i forbindelse med migration fra nuværende systemer og
oplæring af brugerne.

Mvh. Kim Ludvigsen