[ubuntu-dk] Nybegynder

Michael Jensen eee at soundpartner.dk
Ons Jan 28 16:26:55 GMT 2009

nu er jeg godtnok ikke søren, men svarer alligevel
jeg har svaret til listen også så folk kan se at der er svaret, samt det
ku jo være der var nogen der havde overvejet noget lignende

man, 26 01 2009 kl. 10:25 +0100, skrev hh at paradis.dk:
> [...]
>
> Jeg har netop fået Ubuntu 8.10 på en CD og ahr installeret den inside
> windows til en begyndelse for at finde ud om, det er noget for mig.
> Det virker, og jeg synes bestemt om det. Jeg har fået opdateret
> systemet.
>
> Jeg har et par spørgsmål:
>
> 1
> Vil der kunne komme virus ind i min pc i Windowsdelen, når jeg kører
> Ubuntu applikationen? Når jeg kører den, er der jo ikke firewall og
> antivirusprogram kørende i baggrunden? hvis det er farligt vil jeg
> snarest omformatere hele ahrddisken og kun køre Ubuntu.

som udgangspunkt så kan din ubuntu ikke smittes med sådanne grusomheder,
men hvis du selv downloader en virus, og senere selv "aktiverer den" i
windows så er det en mulighed
> 2
> Hvordan sætter jeg en firewall op?

der ER firewall i ubuntu. den er indbygget i selve kernen.
faktisk så er der mange af de "firewalls" som folk tror de installerer
slet ikke firewalls men bare systemer til at administrere den indbyggede
firewall i selve systemet

Det er min holdning at det er farligere at installere disse "falske
firewalls" da det hyppigst vil resultere i at du åbner mere op for
systemet, men omvendt føler dig mere sikker

jeg vil i stedet anbefale dig (og alle andre) til at sætte dig ind i den
firewall der er i din router, dit accespoint osv og sætte dette rigtigt
op. Dels er det sværere at omgå og dels så er det nemmere at gå i gang
med.

3
> Skal jeg slet ikke bruge et antivirus program? Der findes jo nogle
> gratis programmer på nettet.

som udgangspunkt nej.
de fleste antivirusprogrammer der findes vil alligevel ikke hjælpe dig
meget da de kigger efter skadelige windows vira. du vil sikkert få nogle
positive virusadvarsler, men kan være ligeglad med dem da de kun vil
gøre skade på windowsmaskiner. men værst af alt vil du resikere at få
nogle falske positive som kan resultere i at du ender med at slette
vitale dele af ubuntu.

antivirus i ubuntu er efter min mening kun til folk der f.eks kører mail
og filservere med mange windows brugere antivirus beskytter ikke din
ubuntu maskine, men beskytter primært maskinens windows klienter.