[ubuntu-dk] Nybegynder

Jesper Jarlskov jesper at jarlskov.dk
Ons Jan 28 12:08:55 GMT 2009

Hej HH

1
Hvis du kører Ubuntu "inde i Windows", vil windows stadig køre i baggrunden,
og du vil derfor stadig have den samme windowssikkerhed kørende som altid.
Grunden til at Ubuntu kommer uden opsat Firewall er dog at den samtidig
kommer uden obskure åbne porte, firewallen vil derfor ikke have nogen
effekt, da der alligevel ikke bliver lyttet på trafik udefra.

2
I linux benyttes normalt IP-tables til firewall. Der findes nogle grafiske
programmer rundt omkring til opsætning, men generelt er det ikke noget du
behøver frygte så meget. Slet ikke hvis du sidder bag en router, der
fungerer som hardware firewall.

3
Kort svar: Nej.
Langt svar: Der findes af flere årsager, som jeg ikke vil komme ind på her,
endnu ikke farlige vira til Linux på samme måde som til Windows, og du
behøver derfor ikke bekymre dig om antivirus program. Dette findes der mange
flere tekniske detaljer om, men dem vil jeg ikke komme ind på :-)

Jesper Jarlskov