[ubuntu-dk] Idé: Ubuntu-dk KickOffCamp

Niels Kjøller Hansen niels.k.h at gmail.com
Ons Dec 2 13:43:05 GMT 2009

Hej folkens

Nogle af inputs'ne omkring afholdelse af Live! har sat ting i gang i mit
hovede - det sker åbenbart en gang i mellem. Konceptet om en
flerdags-Live! med overnatning på skole fik mig til at tænke på den måde
vi arbejder på i Ubuntu-dk.

Normalt foregår det meste arbejde over internettet. Det giver os de
fordele at vi kan arbejde sammen på tværs af landet uden at skulle
betale kassen for transport og lignende.

Men i visse tilfælde kan der være en fordel i at snakke sammen i et 100%
fysisk og helt virkeligt rum. Det har vi set gang på gang til
Live!-arrangementer, hvor man snakker løst sammen over pizza eller over
den efterfølgende tur på værtshus.

Så jeg tænkte, hvorfor ikke få taget denne løse samtale videre, og gøre
den til en integreret del af arbejdsprocessen i vores community? Jeg har
(i andre sammenhænge) lagt mærke til at projekter, hvor man brainstormer
ordentligt fra starten, og får fastlagt rammerne på forhånd oftest er de
projekter hvor arbejdet er mest effektivt. Og brainstorming foregår som
regel bedst face-to-face.I det større Ubuntu-samfund bruges der Ubuntu
Developer Summit (UDS) i starten af en udgivelses-cyklus til at få
snakket om hvad der skal inkluderes i de nye releases, og hvad der
generelt skal arbejdes på det næste halve år.

På samme måde kunne Ubuntu-dk KickOffCamp (mit midlertidige navn, som
nok bør ændres) bruges til at fastlægge en kurs for Ubuntu-dk's arbejde
som helhed, og være en mulighed for at kunne snakke sammen face to face
om den grundlæggende retning for de forskellige projekter.

De nærmere detaljer er selvfølgelig ikke fastlagt, men man kunne
forestille sig KickOffCamp som en BoF-dag, hvor folk kan komme med oplæg
til forskellige projekter, som de interesserede så kunne måde op og
diskutere.

Og om det skal være én eller to gange om året, må være op til hvad der
er plads til. Hvis det skal koordineres med Live! (for at mindske
mængden af togrejser), så ville jeg synes at det passede med hver anden
gang.

Men det _behøver_ ikke koordineres med Live!, og hvis planen er at hele
communitiet skal med, så kunne det give mening at placere det centralt
(Fyn?), i stedet for at flytte det fra by til by.

Men som sagt, det var en tanke, og det kan godt være at det er lidt sent
at integrere i 10.04-Live!-planlægningen, men jeg vil stadig gerne høre
hvad folks tanker om idéen er.

mvh
Niels