[ubuntu-dk] Sikkerhed i Ubuntu [Was: Re: Omfattende brugerguide til Ubuntu]

Ole Wolf wolf at blazingangles.com
Ons Apr 15 09:32:53 BST 2009

On Wednesday 15 April 2009 10:01:09 Mads Chr. Olesen wrote:
> Jeg vil tillade mig at spille lidt djævelens advokat: Hvorfor er Linux
> mere sikkert, end f.x. Windows?

Derfor (som er en lang udgave af Kenneths svar):
http://blog.blazingangles.net/soapbox/2008/11/slip-for-virus-med-linux.html

> Men at konkludere at det overhovedet ikke har noget med udbredelse at
> gøre - det tør jeg ikke. Hvis Ubuntu hypotetisk set havde en
> markedsandel på størrelse med den Windows har i dag, så ville der
> nødvendigvis være større grund for de "onde gutter" til at researche og
> forsøge at udnytte sikkerhedshuller på Ubuntu.

Det er ren spekulation. Det, vi konkret kan forholde os til, er at eftersom
hackere påviseligt lægger en stor indsats i at kompromittere langt mindre
systemer end Ubuntu, så holder "obscurity"-argumentet om, at Ubuntu har for
lav udbredelse til at være interessant at kompromittere, ikke. Derfor bør det
også fjernes fra vejledningen.

> Hvis vi kigger på brugernes (Windows brugere vs. Ubuntu brugere)
> opførsel mener jeg ikke der er den store forskel.

Vi kan ikke forhindre folk i at falde for "social engineering"-metoder, så på
dette punkt kan en Linux-computer sagtens kompromitteres. Men det er ikke
noget argument for at fastholde det pågældende afsnit i teksten, som altså er
en myte.

--Ole

Navn       : ikke tilgængelig
Type       : application/pgp-signature
Størrelse  : 197 bytes
Beskrivelse: This is a digitally signed message part.
URL        : https://lists.ubuntu.com/archives/ubuntu-dk/attachments/20090415/cf8438ca/attachment-0001.pgp