[ubuntu-dk] starthjælp

Mads Chr. Olesen shiyee at shiyee.dk
Søn Feb 10 13:03:57 GMT 2008

man, 04 02 2008 kl. 22:23 +0100, skrev Kasper og Harumi Dahl:

> Jeg aner ikke om dette er det rette sted at rette et råb om hjælp, men
> ellers giv mig lige besked:

Det kan det være - der er også forummet på ubuntudanmark.dk og vores
live-chat-kanal (som du også kan få adgang) fra ubuntudanmark.dk

> Jeg kan simpelthen ikke få en Linksys WMP54G trådløs netværksadapter
> til at
> virke. Kontakt til internettet virker fint når jeg stikker et netkabel
> maskinen, men den trådløse virker altså ikke. Jeg prøvede først med
> installations cd’en, men den er jo til Windows. I øvrigt kan jeg slet
> ikke
> få lov til hverken at autostarte en isat installations cd, eller til
> at køre
> .exe filer. Jeg kan simpelthen ikke finde ud af, hvordan. At
> [...]

Ubuntu/Linux er ikke ligesom windows. exe-filer er programmer til
windows, og de kan som sådan ikke køre på Linux (der findes dog
kompatibilitetsprogrammer, såsom Wine, der muliggør at køre nogle
windows programmer).

Dit kort ser ud til at være et rt2500 chipset
(http://rt2x00.serialmonkey.com/wiki/index.php/Hardware), hvilket der
desværre ikke er support uden at pille lidt. Der findes open source
drivere, men jeg ved ikke hvor godt de virker (se pakkerne rt2500-source
og rt2x00-source).

En hurtig søgning på Google viser at de fleste vist bruger
windows-driveren (via ndiswrapper). Det kan du evt. prøve:
* Installer pakken "ndisgtk"
* Start programmet - "System" -> "Administration" -> "Windows Wireless
Drivers"
* Vælg "Install New Driver" og peg den hen på din .inf fil på
driver-cd'en

Måske er du heldig at det virker - måske ikke.

> Et andet problem er en Asus VW 192 S skærm, hvor jeg blot får besked
Det ved jeg ikke lige hvad du kan gøre ved - prøv at se om der er nogle
indstillinger i "System" -> "Administration" -> "Screens and graphics"
der kan hjælpe dig (kig evt. i manualen til skærmen for at se hvad den
understøtter).

> Kan det virkelig være så bøvlet at bruge Unbuntu.
> Jeg vil helst ikke skulle købe endnu en Windows pakke til denne pc.
Nej, man skal bare gøre sig klart at Ubuntu ikke er Windows - og holde
op med at gøre tingene på en Windows måde. Og så er der selvfølgelig
stadig en del problemer med hardware-producenter der ikke frigiver
information om deres hardware, så der kan blive skrevet ordentlige
Linux-drivere.

--
Mads Chr. Olesen <shiyee at shiyee.dk>
shiyee.dk