[ubuntu-dk] E-valg

Jesper Jarlskov jesper at jarlskov.dk
Tir Dec 30 21:18:00 GMT 2008

Hej Liste

Jeg snakkede kort med ahf, som er med i SSLUG's bestyrelsen, og han
virker personligt ikke særligt begejstret for deres afstemningssystem.
Vi blev dog hurtigt enige om at der var god mening i at bestemme med
hvilke midler afstemninger skal foregå, og så finde/udvikle et system
baseret på dette.
I følge vores vedtægerne
(https://wiki.ubuntu.com/DanishTeam/Forening#Foreningens%20vedt%C3%A6gter)
er det et krav for medlemmer at de har en Launchpad-profil. Ingen steder
i vedtægterne fremgår det at medlemmer skal have en tilgængelig e-mail
adresse, eller at de skal kunne fanges på en sådan.
Jeg synes derfor at det vil være mest naturligt at lave en form for
onlineafstemning, hvor validering af stemmer foregår vha.
Launchpad-profilen.
Jeg ser intet til hinder for at man udvikler et system der registrer
hver stemme, samt hver stemmegivende launchpadprofil uden at knytte
disse to sammen. På denne måde vil det være muligt at sikre at kun
valide medlemmer (ud fra Launchpad-profilen som vi har tilknyttet et
medlem) kan stemme, men at der stadigvæk er mulighed for anonym afstemning.
Det vil selvfølgelig altid være muligt at identificere den første
stemme, da der her kun vil være en afgivet stemme, og én registreret
launchpadprofil, men hvis der kun er én der har lyst til at stemme synes
jeg generelt ikke at en afstemning er nødvendig, og slet ikke en anonym :-)

Jesper Jarlskov