[ubuntu-dk] Plakater til Release Party

Niels Hansen niels at mboks.dk
Man Apr 7 14:30:32 BST 2008

Jeg har med interesse fulgt denne diskussion om hvordan man bør præsentere
Ubuntu. Først og fremmest tror jeg, at Ask har ret. Dem der vil komme til en
Ubuntus release party ved godt hvad det handler om.

Jeg synes nu også at den anden diskussion er mere interessant. Hvordan
præsenterer vi Ubuntu for dem der ikke lige kender til det i forvejen. Her
stiller jeg mig på linje med Carsten. For personer der ikke i forvejen er
inde i denne tankegang, er styresystemer, OS og lignende begreber
uforståelige. De ved evt at der findes Windows og Mac (de ved vel ikke
engang at det der modsvarer Windows er OS X!), men tror vel i bund og grund
at det er to forskellige slags computere (i ved den almindelige og den for
designere).

Jeg har selv brugt Ubuntu siden 2004 og ser det stadig som et gratis (og
bedre) alternativ til Windows. Jeg er med på, at Linux ikke blot er en
gratis udgave af Windows - det kan nogle ting som Windows ikke kan,
baggrunden er forskellig og en masse andet. Men i bund og grund står manges
valg mellem om de vil bruge Windows eller Linux. Det er begge styresystemer
og de kører normalt ikke samtidigt på computeren. For mig er sagen i hvert
fald klar: skal jeg køre Windows eller skal jeg køre Ubuntu?
Dual-boot er selvfølgelig en mulighed for at gøre begge dele, men når du
starter din computer må du stadig vælge...

Min hensigt med dette indlæg er at påpege, at hvis vi vil fortælle andre end
dem der allerede kender til Ubuntu og det fantastiske system, så nytter det
ikke noget at være korrekt ned til mindste detalje. Vi må kommunikere på et
plan, hvor det giver mening for tilhørerne.

Mvh, Niels