[ubuntu-dk] Temamåned om fri/open source software

Kenneth Nielsen k.nielsen81 at gmail.com
Fre Sep 28 09:00:26 BST 2007

Den 26/09/07 skrev Louis Tim Larsen <louis at louis.dk>:

> Vi skal dog også lige huske, at Ubuntu ikke er 100% fri software, men at
> det også indeholder nogle ufri drivere og firmware pr. default.
>
> --
> Mvh. Louis

Ikke "som standard" ikke så vidt jeg ved i hvert fald. Men det indeholder
muligheden for at installere dem rimeligt nemt, men ikke uden at man bliver
gjort opmærksom på at men er ved at installere den slags (og det er med
fuldt overlæg at det er designet sådan[1,2]). Det er i hvert fald det der
gør sig gældende både for grafikkort drivere, multimediaunderstøtetlse (MP3
og DVD), flash og java (før det var meningen det skulle blive frit) og vist
også visse netkortsfirmware i den nye version.

MVH Kenneth Nielsen

[1] https://launchpad.net/ubuntu/+spec/binary-driver-education
[2] https://wiki.ubuntu.com/BinaryDriverEducation?highlight=%28driver%29
(læg i øvrigt mærke til at vi nok ikke er helt enige om hvad man mener med
"per default")