[ubuntu-dk] Retro - afsluttende kommentarer ...

Jesper Saunte us at unte.dk
Fre Sep 21 10:58:23 BST 2007

Hej alle

Det slog mig lige, at jeg ikke blev helt færdig med at redegøre for mine planer mht et release-party på Retro.
Jeg havde ikke lige forestillet mig, at Retro skulle blive forkastet på IRC-mødet, men da andre måske vil kunne bruge ideerne, så kommer de her.

Mht placeringen af release-partyet (rp) skal man være opmærksom på, at de fleste mennesker opfatter Linux som noget perifert og lidt nørdet.
Man skal derfor ikke holde rp steder som Brønshøj, da det kun forstærker dette indtryk. I stedet skal man satse alt på at finde et centralt og cool sted, der kan styrke Linux image - Retro f.eks

Den eneste måde man for alvor kan gøre Linux kendt på, er via medierne. Da computere gør sig dårligt på tv, vil dette sige aviser.
For de gider skrive om tingene skal der være en nyhedsvinkel på stoffet. Dette sker for Ubuntu kun ved releasen.
Man skal derfor prøve at få dem til at kommer til rp'et
Dette kræver at det er let for journalisterne at lægge vejen forbi. Her var Retro torsdag 17 00 perfekt, da de lige kunne tage det på vejen hjem fra redaktionerne.
Der skulle forbedres udkast til baggrundsartikler om Ubuntu.  Journalister er (som alle os andre) dovne og foretrækker at kunne nøjes med at redigere i noget bestående materiale
Man kunne også få nogle Ubuntu-folk til at demonstrere, hvor let det er at installere og bruge Ubuntu

Journalister får man til at komme ved at sende avisen en invitation/pressemeddelelse en uge før, ringe til den dagen efter for at høre hvem der har sagen (eller overtale dem til at dække den), følge op et par dage før og igen på dagen.

Man kunne kunne også invitere nogle politikere. De største partier har IT-ordførere og de ville næppe have noget mod at lægge vejen forbi et sted som Retro. Det er tæt på Christiansborg og sikkert ufattelig meget hyggelige end andre IT-møder.

Alt dette kunne man have forsøgt her i oktober. Kom der ikke så mange, var det ikke nogen katastrofe. Vi havde gjort opmærksom på os selv, og hvis vi lavede et nyt rp til april, ville vi til den tid virke mere etablerede.

Jeg ved ikke, om jeg skulle have skrevet dette tidligere, men jeg mente der i forvejen var rigeligt med argumenter for Retro.
Af IRC-referatet fremgår, at Brønshøj blev valgt for vi kunne have det for os selv. Mærkeligt - når udfordringen vel er, at få alle andre med på Ubuntu

Nå, men nogle kan måske bruge disse ideer
 (eller hvad -  er der overhoved nogle der tænker i disse baner)

anyway ...  må Ubuntu få strålende fremtid

Jesper