[ubuntu-dk] [Leg <leg at besked.com>: Nedbrud]

Kenneth Nielsen k.nielsen81 at gmail.com
Søn Sep 2 17:41:48 BST 2007

Den 02/09/07 skrev Soren Hansen <soren at ubuntu.com>:

> ----- Forwarded message from mailman-bounces at lists.ubuntu.com -----
>
> From: Leg <leg at besked.com>
> To: ubuntu-dk-bounces at lists.ubuntu.com
> Subject: Nedbrud
> Disposition-Notification-To: "Leg" <leg at besked.com>
>
> Hej alle Ubuntufolk, tak for jeres mange input.
> Problemet var at sætte skærmopløsningen op fra 1024x768 58 Hertz til
> 1240x1024 85 Hertz.
> Jeg prøvede først at finde en mulighed gennem Synaptic pakkehåndtering.
> Det
> så ikke ud til at der var mulighed for opdatering derfor downloadning fra
> [...]
langt den bedste løsning at bruge den driver som du gør nu, Ubuntu skal nok
sørge for at sende dig opdateringer automatisk når du får brug for det, det
behøver du ikke at bekymre dig om. Det der mangler nu er at konfigurere dit
system rigtig. Der er gang i at blive udviklet nogle værktøjer som skulle
gøre det nemmere men indtil videre er du nødt til det manuelt via
terminalen.
Processen er beskrevet på [1] under "Run the Autodetect script again"
Den første kommando er en sikkerhedskopiering af konfigurationsfilen. Hvis
noget går galt skal du starte i recovery-mode eller trykker ctrl-alt-f1 når
x går ned ved opstart. Det får dig frem til en terminal hvor du så kan prøve
at konfigurere det igen eller kopiere den gamle konfigurationsfil på plads
med

sudo cp /etc/X11/xorg.conf.custom /etc/X11/xorg.conf

Den tredje kommando starter et konfigurationsscript op. Du skal være
opmærksom på at når du skal vælge driver skal du vælge nvidia og ikke
nv eller noget andet. Og så skal du være opmærksom på at give den
rigtige oplysninger om din skærm. Start i første omgang med den simple
skærmopsætning.
Jeg håber at det kan løse dit problem. Hvis der er noget du er i tvivl
om så skriv gerne INDEN du går i gang.

MVH Kenneth Nielsen

[1] https://help.ubuntu.com/community/FixVideoResolutionHowto