[ubuntu-dk] Post-install på Ubuntu

Kenneth Nielsen k.nielsen81 at gmail.com
Søn Sep 2 12:34:04 BST 2007

Hej allesammen
Hele diskussionen omkring hvorvidt Automatix eller EasyUbuntu er en god idé
vil jeg springe over specielt fordi jeg mener at de efterhånden er stort set
unødvendige, i hvert fald hvad angår codec installation. Jeg foretrækker at
mit system er sat op så tæt på standard, hvad angår drivere og den slags.
Jeg installerer altid forfra ved hver ny version af Ubuntu fordi jeg godt
kan lide at se forskelle i processen og eventuelle forskelle i
standardopsætningen i Ubuntu.
Da jeg skulle til at installere Ubuntu 7.04 (Feisty) (nuværende version af
Ubuntu) hørte jeg inden jeg skulle installere om at der var blevet lavet en
Restricted Drivers Manager som var en indbygget del af Ubuntu og jeg
besluttede mig derfor til at bruge den. Så vidt jeg husker installerede den
alt det jeg skulle bruge af drivere for mig på en nem og bekvem måde.

Grafikkort driverne kan man nemt installere ved at gå i
System - Administration - Restricted Drivers Manager
Når man åbner den skal man bare sætte v ud for ens driver (i mit tilfælde
var der kun en så det er ikke et problem at finde af hvilken en der er den
rigtige) og så kører det. Man skal så muligvis stadigvæk konfigurere
driverne bagefter, men det er et problem med X ikke med
driverinstallations-metoden så det ville være nødvendigt uanset hvordan man
installerer dem
Hvad angår multimedia drivere, enten til filer eller DVD, skal i bare prøve
at åbne den pågældende fil eller DVD i Totem og så skulle den gerne
detektere at man ikke har den rigtige driver og tilbyde at installere den
for jer.
Jeg kan på det varmeste anbefale denne måde at installere disse ting på
fordi den er "godkendt" (og så vidt jeg ved udviklet) af Ubuntu, det er nemt
og det virker.
(Det eneste af de ting som Automatix normalt tager af, hvad angår drivere,
jeg faktisk ikke kan huske hvordan jeg gjorde er sådan noget som flash. Det
mener jeg ikke er omfattet og dette program men til gengæld er jeg næsten
sikker på at det på nuværende tidspunkt blot er en pakke der skal
installeres så det er jo ikke fordi det er svært)

Under alle omstændigheder vil jeg anbefale jer alle næste gang i installerer
forfra og se om i egentlig har brug for automatix (eller andre mere eller
mindre automatiserede scripts). Jeg ville mene at de fleste drivere er
omfatter af dette indbyggede alternativ og efterhånden er også rigtig mange
af de programmer som Automatix tilbyder at installere, at finde i arkiverne,
så de kan ligeså nemt installere med Synaptic. Hvorfor så bruge noget andet
end standard metoderne.

Tom Rausner: Jeg har ikke ret meget tiltro til helt at fjerne eventuelle
effekter og spor af Automatix, og fordi jeg foretrækker at have et "rent"
system ville jeg anbefale at beholder Automatix indtil næste gang der kommer
en ny version af Ubuntu (til Oktober) og så installere forfra der og kigge
efter alternativer til Automatix ved samme lejlighed.

Mvh Kenneth Nielsen