[ubuntu-dk] Nedbrud

Kenneth Nielsen k.nielsen81 at gmail.com
Lør Sep 1 08:36:18 BST 2007

Den 31/08/07 skrev Leg <leg at besked.com>:

> Hej Danske Ubuntu team
> Jeg håber på at du kan hjælpe mig med dette problem.
> Problemet er at jeg ikke kan benytte en opløsning der er højere end
> 1024x768
> ved 58 htz. 24 bit

jeg går ud fra du mener 85 Hz men lad nu det ligge

hvorfor  downloadede en  ny Nvidia driver og det gik helt
> galt, systemet gik ned.
> Jeg får følgende vedlagte billeder - fejl ved opstart.
> Kan jeg redde dette os?
> Det er en grov fejl at systemer kan gå ned ved denne type fejl, systemet
> burde have afslået at gå videre med installationen eller have gået til en
> grund VGA opsætning.

Præcis den feature er i virkeligheden en af de sidste der mangler før det
føles som om at GNU/Linux er det venligste operativsystem i verden. Den ER
ved at bliver udviklet [1] og er på nuværende tidspunkt skemalagt til at
blive en del af den næste udgivelse som kommer til Oktober. Nå men det kan
vi så glæde os over til den tid.
Der er lige et par ting du bliver nødt til at opklare for os.
1. Når du siger downloadet, mener du så at du har hentet driveren fra
NVIDIA's hjemmeside?
I Ubuntu er det nemlig ikke nødvendigt og oftest ikke nogen god ide. Der er
både en NVIDIA og en ATI driver tilgængelig via pakkesystemet hvorfor
installationen af de pakker skulle være væsentligt nemmere og sikrere. Men
det kan vi vende tilbage til.
2. Det ser ud som om at de billeder du omtaler ikke er vedhæftet mailen. Det
kan være du har glemt det ellers er vedhæftningen blevet fjernet af
mail-robotten. I tilfældet af at de er blevet fjernet af mail-robotten må du
nok finde en anden måde at gøre dem tilgængelige for os. Hvis du selv har et
sted du kan gøre dem tilgængelige for os kan du jo bruge det ellers kan man
vist bruge websiden imageshack [2] til det formål.

Jeg er ny bruger af Ubuntu og havde tænkt mig at bruge dette mere seriøst.
> Der er et flot OS, med mange godttænkte features  mangler måske det
> tredimentionelle look, men ok.
> Mit grafikkort er et nyere MSI  7600 GS med. 256 mb ram
> Jeg har lige bygget en Intel dual core 2,64 Ghtz og er egentlig ikke
> ophidset over hastigheden, jeg arbejdede lidt med Linux i 1998, vi kørte
> da
> en rimeligt ustabile Linux,
> Jeg husker galt, på en 386 PC med 8mb ram og den var hurtig også set med
> 2007 øjne. - Det var dengang!
>
> Hvis du kan afse tid til at svare vil det glæde mig meget

> [...]

Jeg håber vi kan få den op og køre igen. Hvis du har mulighed for det kan du
også finde hjælpe på IRC kanalen #ubuntu-dk på freenode, det er stort set
dem samme mennesker der er derinde som læser denne e-post-liste.
MVH Kenneth Nielsen

[1] https://blueprints.launchpad.net/ubuntu/+spec/bullet-proof-x
[2] http://imageshack.us/