[ubuntu-dk] Sammendrag af ubuntu-dk, Vol 29, Udgave 16

Zenmester zenmester at gmail.com
Ons Okt 17 12:39:14 BST 2007

> Send meddelelser der skal distribueres til ubuntu-dk til:
> 	ubuntu-dk at lists.ubuntu.com
>
> Gå ind på:
> for at til- eller framelde dig listen via World Wide Web
>
> Alternativt kan du sende en e-mail til
> 	ubuntu-dk-request at lists.ubuntu.com
> med ordet 'help' i emnefeltet eller som indhold.
>
> Du kan kontakte den (de) ansvarlige person(er) for listen på
> 	ubuntu-dk-owner at lists.ubuntu.com
>
> Når du svarer på e-mail til listen, bedes du venligst ændre emnefeltet
> sådan at det er lidt mere beskrivende end bare "Re: Indhold af
> ubuntu-dk sammendrag..."

> [...]

1: re: alles svar på tre udfordringer for linux

Hej alle sammen

Min kæreste har været syg, så jeg har først set alle jeres svar i dag,
og er begejstret for dem alle.

Først og fremmest vil jeg sige, at jeg kommer forbi en ½ times tid i
morgen i indre by :O), har desværre en anden aftale i brønshøj kl 19
(deraf forvirringen)

Tak til alle, som har deltaget i debatten enige, som uenige (selvom jeg
selvfølgelig blev mest begejstret for dem der var enige!) ;O)

Lidt om mig
jeg er ikke fra afrika (hæ hæ)
jeg har valgt zenmester som "handle", fordi jeg arbejder på indre ro,
hvilket er svært for en nysgerrig nørd.
Jeg bruger Ubuntu - Gnome - Evolution - Wine (plus en masse andre
programmer)
Jeg er lykkelig for at linux endelig har nået et stadie, hvor man selv
uden hjælp kan installere, vedligeholde og opdatere et system, som
fungerer, og bliver ved med at køre, selv om man leger med det. (hvilket
aldrig var tilfældet med MS - antallet af gange jeg har geninstalleret
alle versioner af windows tør jeg ikke engang tælle)
Jeg synes at Ubuntu styrer for vildt - og jeg har ikke prøvet andet
seriøst - fordi jeg vil lære linux fra eet udgangspunkt, og så udvide
til andre distros desktops og WMs, hvis jeg mener det vil blive relevant
senere.
Jeg skiftede til linux fordi, da Vista kom på gaden sammen med Office
07, havde MS lavet så meget om i brugerfladen, at man skulle til at
investere en del tid i at lære at bruge det på samme niveau som xp. Det
gad jeg simpelthen ikke igen, så ville jeg hellere investere tiden i et
gratis styresystem, hvor jeg med tiden kunne give noget tilbage til i
form af programmer og brugergrupper.  - Den kreative mands tidsalder er
på vej - hvor alle vil have medindflydelse på deres omverden

Men de problemer, jeg har beskrevet i min tidligere mail, holder mig
tilbage fra at kunne bidrage, og drage  fuld nytte, af mit system, og
det holder linux samfundet tilbage, fordi det hjælper MS og MAC i den
ældste teknik i verden når det kommer til kamp - del og hersk

Før linux brugere og producenter samles i en fælles standard - med en
fælles "baseline" - tror jeg ikke at andre vil få tillid til linux.
(Denne baseline er allerede ved at opstå på naturlig vis med få store
spillere på distros og få store desktops.)

Men alt for ofte, skal man som ny bruger, bruge alt for meget tid på at
læse store mængder usegroups - news tråde og manualer igennem, for så at
finde ud af at løsningen, man søger skal laves manuelt i terminal, og
sikkert ikke virker fordi et eller andet i dit system, ikke matcher den
som har publiceret løsningens opsætning. (og lad mig være ærlig  - jeg
copier og paster næsten alle terminal løsninger jeg læser af frygt for
at skrive noget forkert og halvdelen af gangene virker det, og halvdelen
af gangende, virker det ikke, og alle gange ved jeg ikke hvad jeg har
lavet og har intet lært. (ja det er min egen skyld men jeg tror ikke jeg
er alene i denne fremgangs måde).

Linux skyder sig selv i foden med et styresystem og programmer uden
fælles mål, og hvis ikke de gør mere for at skabe en fælles standard,
som gør at alle og enhver kan installere, bruge linux og alle dens
programmer uden at læse en linie og uden at skrive et ord, kommer det
til at blive en forsat hård fødsel.
Jeg har udelukkende brugt linux i et halvt år (og har i tre år dobbelt
bootet), og jeg har stadig ikke lært at hente og installere et stykke
software, som jeg ellers gerne ville have på min pc (jeg bruger synaptic
eller automatix eller apt, men når softwaren ikke står der, så er jeg
lost, for så er der stadig kun terminalen tilbage)
automatix - synaptic - apt er netop de fordele  i peg og klik som jeg
taler for - en automatisk løsning

Hvilket minder mig om argumentet om at ikke at bruge terminalen minder
om at købe ind i tyrkiet - det fantastiske er jo at DU FAKTISK KAN købe
ind i tyrkiet, uden først at skulle lære tyrkisk, og så bo der et par år
for at lære kulturen.
peg og klik og drag and drop er populært af samme grund, når jeg har
lært hvad de forskellige symboler betyder, så kan jeg bruge en hvilken
som helst dvdafspiller, hvor som helst i verden uden at læse manualen.

Zenmester - aka Anders