[ubuntu-dk] Tre udfordringer til Linux

Joergen Ramskov joergen at ramskov.org
Ons Okt 17 11:29:31 BST 2007

Quoting Soren Hansen <soren at ubuntu.com>:

> Jeg ved tydeligvis "desværre" ikke, hvad "Remote assistance" kan/gør?

Det beskrev jeg vist nogenlunde i en tidligere mail, men her kommer
det da lige igen. Under "Help and Support" i Windows findes "Invite a
friend to connect to your computer with Remote Assistance". Med den
funktion har man mulighed for at oprette og sende en invitation på 3
måder:
1. Hvis begge benytter MS Messenger og er online, så kan man sende en
invitation direkte via det.
2. Via email - man indtaster blot emailadressen i et felt.
3. Man kan gemme invitationen på disken og så sende filen til
vedkommende på den måde man nu foretrækker.

Ovenstående foregår selvfølgeligt via en "wizard" hvor man også vælger
tidsbegrænsning (default er vist 1 time) og man kan også password
beskytte invitationen.

Når man modtager en invitation klikker man på den og der åbnes en
remote desktop session, hvor man fra starten af kan se afsenderens
desktop (dvs. view only). Derudover er der en "sidebar" hvor det er
muligt at chatte med vedkommende. Jeg snakker dog normalt med
vedkommende over telefonen i stedet.

Hvis jeg ønsker at overtage hans desktop, så er der en knap til det og
jeg kan overtage hans mus og tastatur hvis han ellers godkender det.

Det fungerer altså ganske godt må jeg sige, det kører ikke super
hurtigt på hans linie, men det er så også nogenlunde den langsomste
ADSL linie han har.
Udover blot at gøre det væsentligt nemmere at fejlsøge og fixe et
givent problem, så har jeg også brugt det til at lære min far nye
ting. Først viser jeg ham hvordan han gør det og derefter lader jeg
ham gøre det mens jeg ser på.

> Er din far (var det ikke ham, du hjalp fra tid til anden?) direkte på
> nettet uden router eller noget som helst? Hvis ikke, hvordan får du
> forbindelse til hans maskine udefra?

Han havde indtil for nyligt en ganske normal ADSL forbindelse via CC,
inkl. router. Jeg kan ærligt talt ikke huske om jeg var inde og lukke
op for en port på routeren.

--
Joergen Ramskov

Det tager kun fem minutter at handle i Fakta, men det er både hurtigere og
billigere at plyndre en Irma-butik.
Ungdomshusets Venner
[ATS @ Politiken.dk]