[ubuntu-dk] Tre udfordringer til Linux

Kristian Houlberg Øllegaard kristian at oellegaard.com
Man Okt 15 16:46:59 BST 2007

Hej Zenmester!

Jeg er næsten enig. Jeg har selv været med på ubuntu siden version 5.10 -
før det brugte jeg RedHat. I skrivende stund kører jeg ubuntu på min
stationære, og 50/50 på min laptop (dualboot).

Jeg synes dog at i ser forkert på det - man kunne vende det om og spørge,
hvorfor bruger vi ikke alle de kræfter, som vi alligevel bruger på at
udvikle alternativer, på at gøre windowsprogrammer linuxkompatible?

Ikke for at irritere nogen, men vi har altså ikke et kæmpe kapital, som
f.eks. Microsoft og Adobe, og jeg anser det som usandsynligt at vi
nogensinde kommer til at lave bedre billedredigeringssoftware end Adobes
(Illustrator og Photoshop). Det er egentlig lidt det samme med Microsoft
Office - vi har godt nok nærmest en kopi af Word og Excel (hvilket er synd,
vi burde ikke bare lave en kopi, for at have det opensource, vi burde lave
et stykke bedre software, hvis vi havde nogle bedre ideer!!). Jeg synes vi
burde få Outlook til at køre på linux (jeg er selv storbruger af programmet,
og dét program(+ photoshop) er -grunden- til at jeg endnu ikke er skiftet
100%) - det ville åbne et meget stor marked for virksomheder - man kan
nemlig få outlook kompatible exchange-kloner til Linux.

Lige til punkt 3 - helt enig! Man bruger, som ny bruger, ALT for lang tid på
at tage stilling til (på det tidspunkt) fuldstændigt uinteressante ting, som
f.eks. hvilket skrivebordsmiljø man vil have, hvordan man vil partitionere
m.fl. Det burde være muligt bare at lave en
"førstegangsbruger"-installation. Så vidste vi også hvor vi havde
begynderne, når de begynder at stille spørgsmål - de har jo den
standardkonfiguration, som alle nye har.

- Jeg skal så ikke diktere hvilken konfiguration de skal have ;O

Lige en afsluttende bemærkning til pkt. 2.
- Vi burde bare lave et shellscript, til download, evt. et der, som du
siger, kunne afinstalleres igen! Det må kunne laves ret simpelt.

Med Venlig Hilsen
Kristian Houlberg Øllegaard
+45 41 40 04 11
kristian at oellegaard.com