[ubuntu-dk] Linux til Familien Danmark

Kenneth Nielsen k.nielsen81 at gmail.com
Tor Okt 11 12:54:46 BST 2007

Hej allesammen
Færst og fremmest lad mig lige sige at jeg synes det er super fedt at der
kommer sådan en artikel i og thumbs up til Niels for at have taget opgave op
og hjulpet dem. Men hvis der kommer en artikel ud i et landsdækkende blad om
Ubuntu håber jeg at dem der skriver det er lidt grundigere end sædvanligt
med research ellers kunne du Niels måske tilbyde at hjælpe dem lidt mere ;)

Jeg ved at ikke alle deler min opfattelse af det her, men personligt mener
jeg stadig væk det er vigtigt at kalde det et GNU/Linux (eller nøjes med at
referere til det som Ubuntu) operativsystem uanset om det er for kluntet at
markedsføre eller ej. Til de af jer der er i tvivl om hvorvidt der virkelig
stadig findes mennesker som ikke ved hvordan de her ting hænger sammen, kan
jeg henlede jeres opmærksomhed til dette udklip af forrige udgave af Ubuntu
newsdigest (Det er et citeret der men er fra en anden side. Jeg har
fremhævet det vigtigt):

 * March of the penguin: Linux emerges as option for Windows -
> Shopping for a home computer involves more than just choosing hardware
> ? buyers must also pick what kind of operating system they want to run
> that new machine. And for most people, that's long meant choosing
> between Microsoft's Windows, which runs on PCs, or OSX, the system
> that operates Apple's Macintosh. Enter Linux, an operating system
> created by Finnish university student Linus Torvalds as a hobby.
> "Linux has come a long way in the last few years, especially the
> Ubuntu distribution" CU's Schenk said. "It has all the standard stuff
> [...]

Wow.....! Operativsystemet GNU/Linux er lavet af bogstaveligt talt
titusindvis af mennesker, både i og uden for firmaer, der arbejder sammen om
at lave et godt produkt således at de, både dem i og dem uden for firmaer,
har flere rettigheder i forbindelse med den måde de må bruge deres
erhvervede software på. Hvis DET ikke er et ide der kan markedsføres så er
jeg ærligt talt ligeglad med markedsføring.

Som ting nummer to ville det være rart hvis man lod være med altid at
fremhæve det som den største værdi at det er gratis, for det har aldrig
været hverken ideen eller hensigten. Det faktum at man ikke er juridisk
forpligtet til at betale er blot en bivirkning af de underliggende værdier.
Men bare fordi men ikke er juridisk forpligtiget til at betale, betyder det
da ikke at men ikke er moralsk forpligtet til at betale for andre menneskers
arbejde. Forskellen er bare at man selv kan vælge hvordan, hvor meget og
hvornår. Således at hvis man f.eks. kun bruger en kontorpakke til at skrive
breve med kan man nøjes med at betale et beløb der passer til den tjeneste.
Hvis man er i periode hvor det er småt med penge som f.eks. mens man
studere, kan man vente med at betale til bagefter. Og selvfølgelig måske det
allervigtigste er vel at man kan prøve det ordentlig, og ikke bare i sådan
en eller anden fesen 30 dages periode før man beslutter sig til om det er
ens penge værd. Og samtidig har man selvfølgelig også muligheden for at
betale med ens tid og evner ved selv at bidrage til udviklingen og på den
måde tilføre projektet værdi.

Jeg ved godt at det ikke er dens slags artikel (højpandet idealistisk), og
jeg synes det er megafedt at der kommer en artikel i et landsdækkende blad
om Ubuntu, men det ville være rigtig rigtig rigtig super fedt, hvis der
kunne være bare det rigtige navn og måske et lillebitte afsnit om hvordan de
her ting hænger sammen i stedet for bare at skrive. Jubiiii det er gratis.
Specielt fordi hvis fri software nogle sinde bliver mere populært end det er
nu er det her med betaling et spørgsmål folk bliver nødt til at forholde sig
til og jeg bryder mig ikke om at se folk der føler sig røvrendt af
ukorrekt/falsk markedsføring.

Med Venlig Hilsen Kenneth Nielsen