[ubuntu-dk] CD uddeling

Søren Bredlund Caspersen soeren.b.c at gmail.com
Søn Jun 17 18:15:36 BST 2007

On 6/17/07, David Nielsen <david at lovesunix.net> wrote:

> Goddag vi kommer fra Jehovas Vidner.. vil du have en kopi af vagttårnet?
> Jeg mener vi er fra Ubuntu, vil du have et gratis operativ system. Det
> er begyndt at lyde lige en tand for meget som religion for vores eget
> bedste, det ender med at skade vores formål.

Da jeg foreslog cd uddeling var det ikke for at stå og virke aggressiv
eller frelsene ude i virkeligheden.
Men jeg tror der er rigtig mange "derude" som har hørt om Ubuntu, men
ikke lige har tage sig sammen til at downloade en iso og brænde en cd.
For mange af dem vil det at få en cd i hånden måske være det sidste
skub i den rigtige retning de har brug for.

Der er sikkert også mange som aldrig har hørt om ubuntu (eller linux)
- og her kommer live cd'en jo virkelig til sin ret!

> [...]
> muligt ved omdeling af cd'er for at kører Linux. Jeg plejer at give
> venner og bekendte en LiveCD så de kan lege lidt men der er trods alt
> muligheden for at finde hjælp til de svære spørgsmål ved dagligt brug.
> Hvis der skal omdeles cd'er ville det være godt hvis der var en dansk
> kilde angivet på cd'en til at finde hjælp med forsikring om at ingen
> spørgsmål er for dumme og for alt i verden skal de som omdeler være
> professionelle og høflige mennesker, lad være med at få det til at lyde
> som religion eller et eller andet nummer.. det skader mere end det gør

Jeg forestiller mig at man kunne uddele en flyer tilsvarende den der
blev lavet til linux forum sammen med cd'erne. Se den her:
http://kjoller.eu/stuff/BrugerFolder.pdf

> Ville du smide en cd i din maskine som du fik på gaden, ville du stole
> på at de flinke unge mennesker ikke bare bruger det som cover for at
> stjæle dine bank oplysninger eller smide virus på dit system. Det kræver
> en masse tillid og information at få folk til at prøve den slags selv,
> du sidder jo ikke som en ven ved deres side når cd'en bliver prøvet.

Ville du køre et operativ system hvor du ikke har adgang til
kildekoden? Ville du køre et tilfældigt program du havde hentet ned
fra nettet? Ville du køre et program du fik tilsendt pr. email?
De fleste på denne liste svare nok nej, men det er ikke folk på denne
liste vi skal have fingrene i!
(Hov, nu lyder jeg vist lidt religiøs igen... undskyld :)

For de brugere der er kritiske over en tilfældig livecd de får stukket
i hånden på gaden findes der md5sum og tilsvarende (eller man kan
brænde sin egen cd).
De brugere der er så paranoide kører nok alligevel allerede linux
(eller bsd eller...).

Det var også lidt pga. dette jeg spurgte om der var nogen der ligger
inde med en masse officielle cd'er. Jeg ville i hvert fald være mere
tilbøjelig til at sætte en 'officiel' cd i mit drev end en nyligt
brændt cd hvorpå der med min barnlige håndskrift står "7.10" på.

> Forbedrelse betyder meget, have en mental liste med svar på spørgsmål
> som "æder det her min data", "er det sikkert" og de tusinde andre
> spørgmål som sikkert skal besvares gang efter gang på sådan en dag og
> sikre dig at du kan give de svar på en høflig og overbevisende måde.

Du skal være velkommet til at tilføje et afsnit her:
https://wiki.ubuntu.com/DanishTeam/Projekter/UddelingAfMateriale - og
rette / tilføje hvad du ellers måtte have lyst til.

> - David

Søren