ubuntu-dk Igang med Ubuntu newbie site

Niels Hansen niels at mboks.dk
Tor Mar 9 15:48:36 GMT 2006

Niels Kjøller Hansen wrote:

> [...]
>skrabe penge sammen til et domæne, ville vi nok godt kunne få hostet det
>på samme server.
>
>Umiddelbart er det min holdning, at der ingen grund er til at bruge
>penge på et ekstra domæne, når nu både ubuntu.dk og ubuntulinux.dk er
>registreret.
>Det er efter min mening ganske irriterende at nogen har købt disse
>domæner, og ikke vil give slip på dem. Jeg er ikke inde i domæneret, men
>er der ikke regler imod at opkøbe andres varemærker? Hvem ved hvordan vi
>får fat i registranten, der har valgt at være anonym host dk-hostmaster.

Jeg har tidligere skrevet til Ubuntus trademark folk, for at høre om
mulighederne for at registrere et ubuntu domæne. Jeg har netop fået
følgende svar.

"Where possible, we ask that Ubuntu related domain ownership be held by Canonical Limited or a Canonical-authorised organisation. In most cases, we will sponsor registration fees for approved domains, and leave technical administrative control in the hands of the website operator.

If you agree to this, please let us know to the domain name, and we will take it further."

Jeg synes derfor vi skal skynde os at beslutte os for et navn og finde
en host, så vi kan få det registreret af Ubuntu folkene. Jeg synes
stadig at UbuntuLove.dk kunne være meget fedt. Det er brugt i
forbindelse med andet software (eks. Mambo) og føre det der med software
ned på et mere menneskeligt eller følelsesmæssigt niveau - hvilket
egentligt beskriver mit forhold til Ubuntu meget godt (i hvert fald
sammenlignet med Win). Det er i hvert fald vigtigt at det er et .dk
domæne. Det signalerer et dansk tilhørsforhold.
Angående host, så synes jeg det er en fin idé at høre dem der hoster
ubuntu-dk.org. Er det noget du kan gøre Niels? Hvis de ikke kan hoste
det, kan vi evt. spørge SSLUG(?).

>Jeg ved ikke hvilket CMS ubuntu.com bruger, men jeg vil tillade mig at
>stille spørgsmål til om vi har brug for et avanceret. Givet den
>begrænsede tid, synes jeg at det primære fokus må være indholdet, som vi
>så kan fylde ind i det grundlæggende design sider, der i øjeblikket
>ligger på ubuntu-dk.org (erstat tabsene med hoveddele, eller fjern dem
>helt).

Det er nok rigtigt nok. Det er et spørgsmål om at få det her op at stå,
ikke gøre det mere teknisk end højst nødvendigt.
Jeg synes i øvrigt at hovedemnerne skal være tabs i toppen. I forhold
til det foreslag til indhold jeg sendte tidligere, kunne det være
hovedemnerne (dem der står over pindene).

>Jeg vil (som jeg vist har sagt tusind gange før) gerne være med i
>projektet. Jeg ved ikke hvor folk bor henne, men hvis der er flere i
>København (eller tæt på), så vil jeg gerne hoste en brainstorm-aften.
>Jeg ved godt at den 'rigtige' måde er at gøre det gennem IRC og wiki,
>men jeg tror at en IRL-møde/hygge/arbejdsaften ville være en god
>kickstarter.

Jeg synes det ville være en meget god idé at holde et
brainstorm/kick-off møde. Jeg bor også i København, så det kan jeg jo
sagtens sige. Er der nogen der gerne vil være med, men som ikke har
mulighed for at komme til København, kan de så ikke lige sige til, så må
vi finde ud af noget (evt. noget videokonference fra dem der er samlet i
København).
Jeg synes et sådan møde skal arrangeres hurtigst muligt. Jeg har godt
nok ret travlt med mit studie, men kunne godt afsætte et par timer
allerede på lørdag. Ellers skal det være onsdag eller torsdag aften,
hvis det skal være i næste uge.

>Jeg håber at vi denne gang kan få godt gang i noget advocacy, især fordi
>Dapper vil være supportet i lang tid frem, og derfor vil være mere en
>nyhed end de andre releases.

Jep, lets go!

Mvh, Niels