ubuntu-dk Igang med Ubuntu newbie site

Niels Kjller Hansen niels.k.h at gmail.com
Ons Mar 8 22:07:32 GMT 2006

ons, 08 03 2006 kl. 14:18 +0100, skrev Niels Hansen:
> [...]
> er meget mere end en måned til (jubiii) - hvilket betyder at der skal
> rykkes nu!
>
> Der er nogle ting jeg godt kunne tænke mig at diskutere med andre (gerne
> hele listen) og så ville det være fedt, hvis der er andre der gider være
> med.
>
> (1) For det føste skal prjektet have et navn og en hjemmeside. Jeg har
> selv tænkt lidt på UbuntuLove.dk eller noget i den retning. Hvad siger i?
> Jeg har ikke selv råd til at betale for domænet og hosting. Er der nogen
> der har idéer til hvordan det kan ordnes?

Jeg vil give dig ret i at det ville være fedt med et lidt poppet navn,
måske man kunne få et firma til at sponsorere hosting + hostname. Jeg
gør igen opmærksom på at Ubuntu Foundation stiller domænet ubuntu-dk.org
til rådighed, så vidt jeg husker ejet af de franske og tyske LoCoTeams
(Local Community Teams, hvis nogen skulle være i tvivl). Hvis vi kunne
skrabe penge sammen til et domæne, ville vi nok godt kunne få hostet det
på samme server.

Umiddelbart er det min holdning, at der ingen grund er til at bruge
penge på et ekstra domæne, når nu både ubuntu.dk og ubuntulinux.dk er
registreret.
Det er efter min mening ganske irriterende at nogen har købt disse
domæner, og ikke vil give slip på dem. Jeg er ikke inde i domæneret, men
er der ikke regler imod at opkøbe andres varemærker? Hvem ved hvordan vi
får fat i registranten, der har valgt at være anonym host dk-hostmaster.

> (2) Der skal laves et design til siden. Jeg har selv lidt erfaring, men
> mener der skal 'proffer' til. Det ville være meget godt hvis siden kunne
> komme til at ligne Ubuntu.com en del. Jeg har desuden fået at vide (på
> misc.sslug.dk gruppen), at Ubuntu har et CMS system. Er der nogen der
> kan bekræfte det og evt. fortælle lidt mere.

Jeg ved ikke hvilket CMS ubuntu.com bruger, men jeg vil tillade mig at
stille spørgsmål til om vi har brug for et avanceret. Givet den
begrænsede tid, synes jeg at det primære fokus må være indholdet, som vi
så kan fylde ind i det grundlæggende design sider, der i øjeblikket
ligger på ubuntu-dk.org (erstat tabsene med hoveddele, eller fjern dem
helt).

> [...]
> af Ubuntu, en gennemgang af installationen og præsentation af brugen af
> Ubuntu. Jeg synes det er vigtig at al information bliver understøttet af
> screenshots osv. (det giver en rigtig god fornemmelse af hvad man er ved
> at kaste sig ud i). Men da det skal henvende sig til Dapper-udgaven, vil
> jeg høre om der er nogen der kan være behjælpelige med 'originale' 6.04
> screenshots (bruger selv 5.10, og har ikke pt. mulighed for at
> installere 6.04).
> Hvordan laver man i øvrigt screenshots under installationsprocessen og

Jeg har pt. Dapper installeret på min laptop, så jeg kan godt lave
screenshots.

Mht boot screenshots, tror jeg at tricket er at installere under qemu
eller vmware. Min løsning ville dog være at stjæle fra et andet sted på
nettet, eksempelvis osdir.com. Jeg vil dog lige tage op til debat, om
det er vigtigt at have screenshots af bootprocessen? Vil potentielle
bruger være interesseret i hvordan bootskærmen ser ud? Vil dette
influere deres valg?

> Jeg håber der er nogen der har nogle gode inputs og evt. vil være med.
> Jeg har oprettet en side på Ubuntu-dk wiki'en, som kan bruges som
> arbejdsbord for projektet (http://ubuntu-dk.org/Wiki/UbuntuNewbieSite).
> Jeg håber meget der er nogen der vil være med.

Jeg vil (som jeg vist har sagt tusind gange før) gerne være med i
projektet. Jeg ved ikke hvor folk bor henne, men hvis der er flere i
København (eller tæt på), så vil jeg gerne hoste en brainstorm-aften.
Jeg ved godt at den 'rigtige' måde er at gøre det gennem IRC og wiki,
men jeg tror at en IRL-møde/hygge/arbejdsaften ville være en god
kickstarter.

Jeg håber at vi denne gang kan få godt gang i noget advocacy, især fordi
Dapper vil være supportet i lang tid frem, og derfor vil være mere en
nyhed end de andre releases.

mvh
Niels Kjøller Hansen