ubuntu-dk Hvilken bærbar fungerer bedst med Ubuntu

Niels Hansen niels at mboks.dk
Ons Mar 8 08:41:46 GMT 2006

Hej liste

Jeg skal have mig en ny bærbar computer, men vil gerne sikre mig, at den
fungerer bedst muligt med Ubuntu.
Jeg bruger hovedsageligt min computer til mit studie (dvs. kontorbrug
hvor batteriet skal kunne holde), men den må også godt have lidt kræfter.

Jeg har kig på en Toshiba Tecra M2 eller en brugt IBM ThinkPad T40P fra
Laptops.dk (specifikationer nederst). I øjeblikket har jeg en Toshiba
A10, som jeg for så vidt har været godt tilfreds med. Jeg har dog
broblemer med strømstyringen under Ubuntu (batteriet er MEGET slidt, men
under WinXP holder ca. 1½ time - under Ubuntu max en havlv). Blæseren
larmer desuden meget mere under Ubuntu end under Win XP. Det sidste
problem jeg har opdaget er at S-Video udgangen ikke fungerer - nå, ja og
så fungerer tuchpaddet ikke optimalt, men jeg har heller ikke forsøgt at
løse det.

Mine krav til en kommende bærbar er altså (i prioriteret rækkefølge):
- Lang batterilevetid
- Lavt lydniveau
- Så meget som muligt fungerer 'out-of-the-box'
- Holdbarhed

Men prisen er også vigtig! Det ovenstående skal altså sættes i forhold
til prisen.

Mine personlige overvejelser i forhold til de to nævnte bærbare er at
jeg har lidt blandede oplevelser med Toshiba (der ser ud til at en del
af dens funktioner ikke fungerer optimalt under Ubuntu), mens IBM'en er
brugt og 1000 kr. dyrere.

Jeg håber der er nogen der har nogle gode inputs.

Specifikationer for de to computere
-----------------------------------
TOSHIBA TECRA M2
CPU            Intel Pentium M 1,6GHz
Ram            512 MB
Harddisk       40 GB
Drev           DVD+CD/RW
Skærm          14,1` TFT (1024*768)
Graffikkort    NVidia GeForce FX Go5200 / AGP 4x, 32MB DDR
Modem/Lan      56K + 10/100 Lan + Wireless
Porte          2 x USB 2.0, SD slot, S-video out, Fast IR
Software       Windows XP Pro
Garanti        3 års garanti
Leveringstid   1-2 dage
Modelnummer    PTM20E-4MP1Q-DK
Vægt           2,2 kg
Pris inkl. moms    Kr. 7.995,-

IBM THINKPAD T40P
CPU            Pentium M 1,6GHz
Ram            512 MB
Harddisk       80 GB
Drev           DVD+CD-RW
Skærm          14,1 ` TFT (1400*1050)
Graffikkort    64MB ATI Fire GL 9000
Modem/Lan      56K + 10/100/1000 Lan + Wireless + Bluetooth
Porte          USB 2,0 m. fl.
Software       Windows XP Home licens (software ikke installeret)
Garanti        2 års reklamationsret
Leveringstid   1-2 dage
Vægt           2,2 kg
Pris inkl. moms    Kr. 8.995,-