[Ubuntu-cat] mòbil

Walter Garcia-Fontes walter.garcia a upf.edu
dim feb 21 07:51:49 UTC 2017

* Joan Inglada Roig, joan.inglada a gmail.com [18/02/17 23:06]:
> Això és una COMUNITAT amb majúscules. Estic molt agraït a tots, Xavi,
> Guillem, Joan, Miquel, Josep i Julio, de veritat.
> Miraré amb detall tot el que m'heu comunicat. Us informaré de la decisió
> que prengui.

Volia comentar-vos la meva experiència amb l'Ubuntu Phone, que faig
servir com a únic telèfon mòbil des de principis d'octubre de l'any
passat, quan es va morir el meu fidel Galaxy Nexus que em va durar
cinc anys. No ho he pogut fer abans per manca de temps, però aquí
teniu els meus comentaris.

Primer de tot, vull dir que les següents línies no són cap recomanació
a ningú/na, són sols la meva experiència personal, si a algú li serveix,
fantàstic, però no és ni catecisme de res, ni tan sols recomanació. A
més el que dic és el que he pogut aprendre com a usuari exterior, així
que tampoc poso les mans al foc que tot sigui correcte.

Segon, s'ha de tenir en compte que Canonical i la comunitat al voltant
està ara bolcada a la creació d'Ubuntu Personal, que és una altra
història. Això està basat en un sistema d'empaquetament que es diu
"snap". Per a l'Ubuntu Phone es va crear un altre sistema
d'empaquetament, que es diu "click", però no sembla adient perquè
serveixi tant per a dispositius tipus mòbils i tauletes i també per
ordinadors normals. El "snap" sembla tenir molt més potencial, són com
contenidors que no depenen de la versió del sistema linux on
s'instal·len, i per tant el desenvolupador es pot despreocupar de
molts temes de compatibilitat. Prometen molta estabilitat. A més
l'Ubuntu Personal pretén basar-se en Ubuntu Core, un sistema que
sigui estable i que no pugui trencar-se per actualitzacions. Això és
important, perquè implica que els mòbils actuals que porten l'Ubuntu
Phone no continuaran desenvolupant-se. Els paquets clicks es
transformaran en snaps, però calen mòbils amb arquitectura 64 bits, i
els actuals tots són de 32 bits. L'únic dispositiu que té Ubuntu Phone
que potser podrà suportar l'Ubuntu Personal és la tauleta BQ M10, que
és de 64 bits.

Tot i així, si algú vol ara usar Ubuntu Phone, tot i que estan tots
exhaurits, es pot comprar un Meizu Pro i "flashear-li" l'Ubuntu
Phone. És un mòbil força avançat, i em sembla que està costant al
voltant de 500 euros, força car. També es poden trobar els altres
mòbils que es van vendre amb Ubuntu Phone a la venda com usats, els BQ
E4.5 i E5, i alguns Nexus.

Bé, ara la meva experiència amb l'Ubuntu Phone a BQ Acquaris E5.
Totes les funcions bàsiques d'un mòbil funcionen perfectament:
telèfon, SMS, calendari i contactes sincronitzats amb Google,
navegador (basat en oxide, el mateix motor que chrome). Client propi
de Telegram que funciona bé.

Whatsapp: bona oportunitat de lliurar-se, però el tinc també. Per
tenir-lo, cal tenir algun Android antic endollat a casa i connectat a
la wifi, amb el whatsapp instal·lat. Després s'instal·la la webapp de
Whatsapp al Ubuntu Phone, es dóna d'alta al whatsapp de l'Android, i
es pot consultar el Whatsapp amb l'Ubuntu Phone sempre que es tingui
connexió a Internet (tant per dades mòbils com per wifi). No es reben
notificacions de missatges entrants (al Telegram sí), però per
mantenir-se connectat, almenys per a mi, és suficient.

Correu electrònic: hi ha un client que es diu dekko, tipus evolution,
no el faig servir però diuen que funciona bé. Sinó, es pot fer servir
webapps de gmail o d'altres.

Per mi una de les meravelles d'aquest mòbil, i per la qual no el canvio
per res, és la terminal. Una terminal completa, des d'on em puc
connectar amb els meus altres ordinadors, de fet llegeixo el meu
correu des d'aquesta terminal. Hi ha terminals pels mòbils Android, i
també per IOS suposo, però la terminal de l'Ubuntu la trobo boníssima,
i la faig servir molt més que les terminals que tenia al meu últim
Android.

També hi ha altres aplicacions de programari lliure que no envegen
res de les comercials d'Android i IOS, com l'increïble navegador uNav,
que faig servir gairebé a diari com a navegador GPS.

Però sobretot el que em dóna aquest mòbil és recuperar la sensació que
vaig sentir quan fa molts anys faig fer el pas de fer servir Linux com
a sistema exclusiu. Poder participar de les traduccions, veure-les
quan arriben al mòbil, provar de substituir aplicacions que saps que
t'estan robant dades per unes altres en les quals tens més control,
configurar i provar coses, per mi es impagable.

Evidentment el que no hi ha són les apps que fan diverses empreses, i
fins i tot l'administració. Per exemple apps de l'ajuntament per pagar
el pàrquing des del mòbil, apps del banc, etc. Totes aquestes apps les
fan  sols per Android i IOS (fins i tot Windows Phone està
fora de joc). El control que donem a aquestes entitats i empreses
sobre les nostres dades és molt més gran amb una app que amb una
webapp, o una pàgina web responsiva a diferents dispositius. Però
aquesta última opció és molt més neutra i l'hauríem de demanar sempre,
perquè no imposa l'ús de sistemes específics.

Bé, aquests són els meus cinc-cèntims, espero aguantar amb aquest
Ubuntu Phone fins que surtin altres opcions semblants, perquè ara
mateix, com deia, no el canviaria per res, tot i que sols estan arribant
actualitzacions de seguretat i d'algunes aplicacions.

--
Walter Garcia-Fontes
L'Hospitalet de Llobregat