[Ubuntu-be] Ubuntu support points map - a little test - ICTdag.be

Koen Wybo koen.wybo at telenet.be
Sat Jul 25 16:05:45 BST 2009

Op zaterdag 25-07-2009 om 15:57 uur [tijdzone +0200], schreef guy
duportail:

> Kan ik het omdraaien?Wordt Windows niet overbodig als die toppers ook op
> ubuntu draaien?
> Als al deze programma's op ubuntu en windows  draaien (met nog wat wine
> truukjes op ubuntu voor win-only software), is  het onderliggende systeem
> ( os) toch minder belangrijk?
> Guy

Totaal gelijk. Voor de mensen --denk ik-- die reeds meerdere jaren
windows hebben is het gemakkelijker om eens een andere applicatie (bijv.
openoffice.org) uit te proberen op hun 'vertrouwde' windows dan om
direct het OS eruit te kieperen, ubuntu te installeren om daar
Openoffice.org in te draaien. Dat is twee keer radicaal omschakelen.
Je ontneemt door naar een nieuw OS over te schakelen, mensen hun
steunpunt. Technisch gezien stelt de omschakeling voor de
doorsnee-gebruiker niets voor maar emotioneel gezien zitten die mensen
met angst, twijfel en onzekerheid over het nieuwe OS. Alles wat voor hen
bekend was neem je af. In mijn lessen linux -nochthans voor mensen die
er bewust voor kiezen om zich in linux te verdiepen- hoor ik vaak die
verzuchting in verschillende vormen terugkeren: 'gelukkig heb ik ook nog
een windows thuis', als ik linux installeer dan is mijn windows er toch
zeker niet van want enkel met windows kan ik... , ik experimenteer met
linux op een afgedankte pc want mijn 'vaste' pc gebruik ik voor het
serieuze werk, ...  Naast inzicht, kennis moet je de mensen ook
vertrouwen meegeven. Dat groeit vanuit een vertrouwen in de leerkracht
naar een vertrouwen in eigen kunnen. Dat is een heel menselijk aspect en
keert in elke pedagogische situatie terug : je kan pas beginnen met
kennis door te geven nadat er een zekere band is ontstaan tussen
leerling en leerkracht.
Waar je in een onderwijssituatie je tijd kan nemen om dit te laten
groeien, vraag ik me af hoe je het doet in real-life waar je mensen in
luttele tijd vertrouwen kan schenken zodat deze eerste barriere is
overwonnen om de volgende stap te zetten : linux adopteren als eerste
OS.
Als we dat emotionele aspect beter begrijpen en kunnen op 'inspelen',
dan is volgens mij een doorbraak mogelijk.

Maar het vereist ook een aanwezigheid van linux in het dagelijkse leven:
hardwareleveranciers, helpdesk, boeken, experts voor bedrijven,
computerklinieken voor linux-pc's, enz.