[Ubuntu-be] Rechtsvorm van Ubuntu-be / Legal information about Ubuntu-be - sorry but only in dutch

Jan Claeys ubuntu at janc.be
Sat Jul 11 01:32:43 BST 2009

Op zaterdag 11-07-2009 om 00:39 uur [tijdzone +0200], schreef Steven De
Baets:
> Als ik het goed versta is "Ubuntu-be" een feitelijke vereniging en geen VZW.

Klopt

> In het Belgisch recht heeft de feitelijke vereniging geen juridische
> grond en kan omschreven worden als een "clubje" van enkele mensen die
> samen een idee en/of een doel voor ogen hebben.
> Doordat de feitelijke vereniging geen juridische grond heeft, zijn er
> ook geen vormvereisten, maar belangrijker is de aansprakelijkheid van de
> oprichters en de leden.
> Enkel de oprichters beheren de vereniging.

Dat klopt niet helemaal: de vereniging wordt beheerd door wie er op dat
moment de vereniging bestuurt, maar aangezien dat nergens officieel
vastgelegd is, is dat niet altijd helemaal duidelijk.  (Wat belangrijke
gevolgen kan hebben voor de bewijslast.)

> De oprichters EN de leden zijn persoonlijk en onbeperkt hoofdelijk
> aansprakelijk.
> Een feitelijke vereniging bestaat enkel door haar oprichters en door de
> inbreng van de oprichters.
> Ze kan ook geen verbintenissen aangaan, en geen schenkingen aanvaarden.

"Schenkingen" aanvaarden kan wel, in de zin van geld of goederen
aanvaarden, maar daar bestaan geen officiële documenten (facturen etc.)
van, dus voor de schenker is het niet altijd even interessant.

> Dit lijkt mij op lange termijn onhoudbaar als men iets wil aanpakken en
> het laten uitgroeien tot een volwaardige vereniging.
> De betere verenigingsvorm is de VZW, die wel degelijk
> rechtspersoonlijkheid heeft en waar de leden niet aansprakelijk zijn
> voor eventuele schulden van de vereniging (behoudens fraude).

Dat is natuurlijk enkel relevant in het geval men schulden maakt.  Als
we (als ubuntu-be) ooit iets willen organiseren waarbij we een
verbintenis aangaan om meer te betalen dan we in kas hebben, dan is het
zeker nodig om een vzw o.i.d. op te richten (of om de organisatie
officieel onder een bestaande andere vzw te laten vallen en die dus
officieel niet zelf te organiseren).

> Er is ook nog de VSO (vereniging met sociaal oogmerk), die ook niet de
> bedoeling heeft winst te maken, maar een sociaal doel heeft.
> Hier weet ik weliswaar niets van qua vormvereisten en dergelijke, en ook
> niet als we kunnen vallen onder de noemer "sociaal doel" (-> gratis
> besturingssysteem voor iedereen). Ook de VSO heeft een
> rechtspersoonlijkheid.

Ken ik ook niet echt iets van.

> De VZW heeft dan wel een boekhouding, maar die is zeer beperkt en zeer
> eenvoudig bij te houden, dus qua kost is dit ook niks, daar kan gerust
> door iemand kosteloos voor gezorgd worden (secretariaat/penningmeester).
> En juridisch en structureel sta je veel sterker met onder meer een raad
> van beheer en een eenvoudige boekhouding.
>
> Dit is nu niet echt hoogdringend, maar ik denk dat er naar de toekomst
> toe toch moet aan gedacht worden...
> Als men wil gaan groeien , gaat men ook financieel het hoofd boven water
> moeten houden, dus gaat men ook moeten inkomsten genereren om te kunnen
> [...]

Inkomsten zijn momenteel niet echt het grootste probleem...  ;-)

Een oplossing voor het "individuele risico" is trouwens dat we
"risicovolle" activiteiten onder de paraplu van een andere vzw
organiseren (in sommige landen gebeurt dat via een nationale "open
source" of "unix users" vzw).

--
Jan Claeys