[Ubuntu-be] OT: wettelijke garantie

Jan Claeys ubuntu at janc.be
Wed Jan 28 01:52:15 GMT 2009

Op dinsdag 27-01-2009 om 23:42 uur [tijdzone +0100], schreef Ben Bridts:

> Geldt dit ook voor online winkels?

Ja, uiteraard.

>  Want dan is Apple wel een "garantieverkrachter" hoor zie
> http://store.apple.com/Catalog/belfl/Images/salespolicies_consumer.html#Anchor-10-44867

Dat betreft de "contractuele garantie" (= fabrieksgarantie).

De wettelijke garantie voor consumenten (en dus niet voor bedrijven!)
blijft echter wel 2 jaar gelden.  Zie ook punt 11.1 daaronder: "Indien u
Consument bent, geldt enige beperking of uitsluiting van
aansprakelijkheid in de Overeenkomst slechts voorzover deze niet in
strijd is met regels van dwingend recht. Indien u geen Consument bent
gelden de volgende regels:".  Het lijkt me dus duidelijk dat ze bij
Apple die wet (wetten staan boven contracten, vandaar "dwingend recht")
ook wel kennen...  ;-)

NB: als een verkoper (Apple of een ander) ooit lastig doet hierover, dan
kan je best de "economische inspectie" contacteren, en (vor zover ik kan
beoordelen) wordt dat dan meestal snel opgelost (zeker bij grote
bedrijven als Apple).

--
Jan Claeys