[Ubuntu-be] digitale week - kort verslagje

Richard Bennett richard.b at gritechnologies.com
Sat Mar 22 23:06:16 GMT 2008

Hallo allen,

Het was in elk geval de moeite waard in Schoten.
Er was vooral aandacht voor Ubuntu/Kubuntu en desktop software zoals
Firefox, Gimp(shop), Blender enz.
De bezoekers die ik zag en te spreken kreeg waren mensen die niet echt met
opensource software gewerkt hadden, maar om diverse redennen interesse
hadden. Verschillende waren leraars of leden van hobie-verenigingen. Ze
waren doorgaans leergierig, stelde goede vragen en hadden er wel een
uurtje tijd voor over om Linux, open source en de open gemeenschappen te
leren kennen.
Er was ook een gezonde portie jeugd die wat kwamen surfen of gamen.
Ik had echt wel het gevoel dat mijn middag nuttig besteed werd, dat er
onder de niet-nerden ook een groeiende stroming is van mensen die vrijheid
en kennis waarderen boven eenheidsworst.
Ik heb weer een hoop interesante mensen leren kennen zoals Stijn en Jan
van de gemeente Schoten, die een flinke risico namen door buiten de
normale open source doelgroep te stappen, en zich te richten op de gewone
burger, en met success.
Ook een leuke babbel gehad met Roel en zijn zoon die zijn Drupal
cusrsussen promote, en die vooral voor scholieren en studenten en grote
inspanning doet om betaalbare cursussen te organiseren. Knap.
Ik moet ook nog even opmerken dat de ter bischikking gestelde hardware
uitstekend was, en Guy een toffe gast is die ook heel wat verwezenlijkt
heeft, kijk maar eens wat voor een waanzinnige creaties hij heeft gemaakt:
http://linux-service.be/ , en naar ik begrijp alles zelf gedaan met zijn
broer, inclusief al het laswerk!
Als er mensen zijn die niet goed durfde deelnemen omdat ze niet wisten wat
ze zouden moeten doen, of er niemand kende, volgende keer gewoon meedoen!
Ik ben doorgaans absoluut geen sociaal beest, en voel me het beste thuis
voor m'n scherm, maar ik ben gewoon gegaan en het was zeker de moeite
waard!

Iets dat opviel was dat er bij mensen die nog niet echt kennis hebben van
opensource een vraag is voor initiatie cursussen in Ubunt/Linux/Gimp enz.
Volgens mij zijn die nog niet echt voor hande, wel voor meer ervaren
gebruikers, maar niet echt voor de leek.

Richard.