[Ubuntu-be] Brugse Gerecht ontevreden over Ubuntu -> back toVista

Amedee Van Gasse amedee at amedee.be
Wed Jun 25 08:35:27 BST 2008

On Tue, June 24, 2008 23:02, Kevin Elaerts wrote:

> En nu zie ik dat ik naast de kwestie zit, maar bij ons werken ze ook met
> Office 2007 en iedereen saved zijn zaken in .doc en helemaal niet in
> .docx, dus er is nog hoop voor die mensen in Brugge en ik heb maar 2
> dagen word 2007 gezien dus, zo erg zal het ni zijn.

Op mijn werk (een Indisch-Europees staalbedrijf) is er door grote heren in
het hoofdkwartier beslist dat wij niet naar Office 2007 gaan maar bij
Office 2003 blijven, en dat er ineens wordt gemigreerd naar de opvolger
van Office 2007. (dit alles mooi geïllustreerd in PowerPoint 2007
slides...)
Reden: kostprijs - niet alleen van de licentie maar vooral van de
opleiding voor de gebruikers.

Ondertussen hebben heel wat werknemers op hun pc thuis wel Office 2007
staan: ofwel meegeleverd met een nieuwe pc, ofwel via het werk aangekocht
door een licentieprogramma voor thuisgebruik. Daarmee slaan ze duchtig op
in .docx, .pptx, .xlsx.

Iedereen weet hoe dat gaat: sommigen werken thuis verder aan
werk-documenten. Als dat documenten zijn van het werk (uiteraard
niet-confidentiële, want dat zou tegen de corporate policy zijn) dan is er
geen probleem, want een .doc blijft een .doc.
Maar als ze zélf nieuwe documenten maken, opslaan in .docx, en die
meenemen naar het werk, dan loopt het geregeld mis. Er is wel een
compatibility pack, maar dat lost uiteraard niet alle conversieproblemen
op.

Ik weet waarover ik spreek, want álle conversieproblemen van alle
Nederlandstalige vestigingen komen bij L2 Office Support terecht, dus bij
mij. Normaal moet L1 support aka "de helpdesk" dat afblokken en de user
zeggen dat hij moet opslaan als .doc ipv .docx. Maar dan zijn er de VIP
users die dringend bepaalde documenten nodig hebben, en dan gaat het niet
op om te zeggen dat ze hun bestand opnieuw moeten opslaan terwijl de
noodzakelijke software daarvoor niet eens beschikbaar is op het bedrijf.

Dit maar even om te illusteren dat Microsoft Office zelfs niet compatibel
is met Microsoft Office.

--
Amedee