[Ubuntu-be] Was : Why Linux Doesn't Spread - the Curse of Being Free

Linuxinstallaties.be info at linuxinstallaties.be
Fri Feb 22 14:07:02 GMT 2008

Mening vanuit het front : pc winkel die zowel windows als linux pc's
verkoopt.

Ik vind dat linux niet gratis hoeft te zijn, het is inderdaad zo dat
gratis niet verkoopt. Er is ook geen mens die weet dat je bij aankoop
van een nieuwe pc extra betaald voor de windows licentie. Ik verkoop
zowel windows als linuxpc's en moet zeggen dat er bijna geen intresse is
voor linux. Iedereen wil gewoon windows op z'n nieuwe pc, of ze kennen
linux niet.

Wat volgens mij de ideale combinatie zou zijn :

Linux zou niet gratis mogen zijn maar ook niet echt duur. Linux zou ook
niet downloadbaar mogen zijn van het internet. Zoals windows dat ook
niet is, tuurlijk zal één of andere klojo dat wel illigaal op het
internet zetten wat je met windows ook hebt. Maar deze zal niet veel
gedownload worden omdat de mensen hem niet echt weten staan. De linux
cd's zouden moeten via computerleveranciers verdeeld worden (zoals het
met windows is). Verkoopprijs zou ik zeggen vb 45 € = 37,19 zonder btw
en 7 € voor de winkelier. Resultaat linux (fabricant ubuntu of andere)
heeft er zelf nog € 30 aan over. Die € 30 moeten ze integraal uitgeven
aan marketing en reclame (als extra aan dat ze nu al doen). € 30 maal
duizenden verkochte cd's dan heb je snel een aardig bedrag om vb. in
kranten reclame te zetten of zelfs met tv spots.

RECLAME = VOOR IEDEREEN VERSTAANBAAR en geen superintelligente
reclamespots zoals ik indertijd nog gezien heb van IBM. Verstaanbaar,
goed uitgewerkt, zoals de reclames van vb belgacom (gewoon voorbeeld hé).

Zelfde met OpenOffice.Org laat die dan wel nog downloadbaar zijn maar
vraag vb. € 20 per download. Je zal zien dat de mensen graag die € 20
zullen betalen, voor een product dat eigenlijk perfect hun wensen
beantwoord. In vergelijking met MS Office die €139 kost voor een
studente versie, is het dan nog bijna niets.

Nog een kleine opmerking voor de mailinglist :

Altijd alles in het engels doen schrikt af ! "linux is voor nerds" als
je wilt dat dit niet zo is doe dan ook niet zo.

Ik weet dat hier in de mailinglijst voor meer dan 95 % vlamingen zitten.
Slechts een heel klein beetje Walen, wel laat die een eigen lijst maken
eventueel samen met Frankrijk als ze met te weinig zijn. Wij Vlaamingen
werken ook veel samen met de nederlanders.

Met Vriendelijke groeten,

Frederik Dewanckele
Zaakvoerder FD-Computers

www.fd-computers.be www.linuxinstallaties.be uw computerwinkel voor