[Ubuntu-be] "Vista downgrade rights" en de publieke opinie?

Jan Claeys ubuntu at janc.be
Thu Apr 24 17:57:18 BST 2008

Dit is in feite off-topic op deze lijst, maar...

Op woensdag 23-04-2008 om 20:41 uur [tijdzone +0200], schreef Johan
Beckers:
> In het kort komt het hier op neer:
> Je koopt enkele jaren terug een legale versie van Windows XP. Je hebt
> destijds bij de installatie XP ook geactiveerd. Je koopt nu een nieuwe
> PC met daarop een standaard OEM versie van Windows Vista Home Edition
> (zoals in 90% van de gevallen door computerleveranciers aangeboden) .
> Vista Home bevalt je niet, en je wil terug naar XP. Na een telefoontje
> naar de activatie helpdesk van MS blijkt dat je XP niet kan
> heractiveren omdat een downgrade van Vista Home naar XP niet mag. Je
> had dan bij de aankoop van je nieuwe pc moeten opteren voor Vista
> [...]

Volgens mij heeft Microsoft geen poot om op te staan, als het hier
werkelijk een OEM-versie van Vista betreft (en geen upgrade-versie).

Dat het kopen van een upgrade aan verlaagde prijs de licentie voor de
vorige versie teniet doet, dat lijkt me wel logisch.

Een OEM-versie is echter gebonden aan de hardware waar je die bij koopt,
en niet aan een vorige licentie.  Microsoft heeft IMHO dan ook geen
enkel recht om die oude licentie nietig te verklaren.  Tenzij die oudere
licentie aan totaal andere hardware gebonden was, misschien...?

NB: als die OEM-versie niet samen met bepaalde hardware verkocht werd,
dan is de verkoper zwaar in de fout gegaan...

(Ik ben natuurlijk wel geen advocaat!)

--
Jan Claeys