[Ubuntu-be] cursus linux

Richard Bennett richard.b at gritechnologies.com
Tue Apr 1 23:19:26 BST 2008

On Tue, 01 Apr 2008 18:36:50 +0200, Mattias Campe
<Mattias.Campe at gmail.com> wrote:

> Wil je Linux in een (middelbaar) klaslokaal krijgen, dan zou ik nogmaals
> de oproep willen lanceren om bij het maken van een cursus te vertrekken
> van een eindterm of leerplan, bv.
> http://ond.vvkso-ict.com/vvksomain/downloadredirect.asp?Pad=../leerplannen/doc/&Doc=Informatica-2007-046.pdf

Dat is inderdaad een goed uitgangs-punt. Het zou mischien wel goed zijn om
bestaande werken te zoeken die onder een bruikbare license zijn
vrijgegeven, en die in te passen in het leerplan, en de ontbrekende
stukken dan bijschrijven of vertalen.

Natuurlijk zijn er wel verschillende aspecten:
Een cursus Linux / Ubuntu of Gimp of OpenOffice is natuurlijk prima, en
ideaal voor mensen die over die themas willen bijleren, maar in een school
moet natuurlijk ook aandacht gaan naar de ouderwetse software packetten,
daar die toch nog ingeburgerd zijn in het bedrijfsleven.

Is het dan beter om een aparte Ubuntu cursus te hebben die het leerplan
volgt, of is het beter om de bestaande cursussen aan te vullen zodat ze
een evenwichtig overzicht geven van de verschillende opties?
Dus geen hoofdstuk 'Word', maar 'Tekstverwerking' met aandacht voor
Abiword, Open Office en Word?

Groeten,

Richard.