[Ubuntu-be] wat is er nu zo uitzonderlijk aan Ubuntu?

Jan Claeys ubuntu at janc.be
Fri Apr 27 19:34:55 BST 2007

Op vrijdag 27-04-2007 om 11:25 uur [tijdzone +0200], schreef Peter
Dedecker:

> Gewoon VLC installeren en dat werkt allemaal, zonder het toevoegen van
> extra repo's zoals medibuntu ed.  Wel universe/multiverse aanzetten,
> maar dat gebeurt bijna standaard zeker?

VLC & mplayer hebben wel een mms: plugin ja, maar geen van beide kan op
de standaard Ubuntu CDs meegeleverd worden vanwege legale problemen (op
z'n minst in bepaalde landen), en beide hebben een UI die niet
integreert met de rest van Ubuntu.  Daarnaast kunnen ze ook niet alle
formaten afspelen zonder enkele pakketten die gewoon (bijna[*]) overal
illegaal zijn (en dus ook niet in multiverse zitten).

Dat probleem is oplosbaar door Totem met GStreamer te gebruiken, en als
iemand de nodige plugins daarvoor maakt zullen die dan ook heel
makkelijk installeerbaar zijn (na een waarschuwing over mogelijke legale
complicaties eventueel).  GStreamer is modulair, mplayer & vlc zijn
monolitisch, en maken het dus zelf zo goed als onmogelijk om hen te
gebruiken als standaard-systeem.

GStreamer heeft en *hoop* gebreken, maar hun basis is min of meer goed
uitgedacht, en ze werken naar een bruikbare infrastructuur toe, terwijl
vlc, mplayer en xine enkel aan egoïstisch kortetermijndenken doen.

[*] zijn er nog landen die de "Berne convention" etc. niet ondertekend
hebben?  Noord-Korea of zo?

--
Jan Claeys