[Ubuntu-be] wat is er nu zo uitzonderlijk aan Ubuntu?

Jan Claeys ubuntu at janc.be
Wed Apr 25 21:48:07 BST 2007

Op woensdag 25-04-2007 om 11:16 uur [tijdzone +0200], schreef Y P:
> Hier veschil ik van mening: als je niet weet dat je de
> menu-toetsen f2 tot f6 in Ubuntu Live moet afgaan, dan loopt het al
> mis: Engelse taal, geen be-kbd, enzo, en dan heeft de modale
> W$-gebruiker al schrik gehad :-) dat het z'n schijf ging overschrijven
> terwijl het in feite live start. Ik heb dit live meegemaakt een maand
> of twee geleden bij vrienden waar ik Ubuntu beta of herd had
> meegebracht.

Die F2-F6 staan wel aangeduid, dacht ik, maar we zijn sowieso van plan
een gelocaliseerde versie van de CDs voor België te maken.

Wat "live" vs. "overschrijven" betreft: dat staat op de officiële CDs  &
op de site wel uitgelegd.  Maar idd. een goed idee om dat misschien
tijdens het booten ook nog eens duidelijk te maken ("/me noteert").

> Meer nog: ik ben verbaasd van het aantal extra -nl pakketten die ik
> desondanks de NL BE keuze in de installatieprocedure, heb moeten
> toevoegen in Ubuntu (nooit zoiets meegemaakt zelfs niet in SuSE9).

Op één CD passen nooit alle vertalingen, en blijkbaar worden niet alle
vertalingen/woordenlijsten automatisch na-geïnstalleerd via internet?
Het simpelste is om nadien in Systeem --> Beheer --> Taalondersteuning
dit te vervolledigen.

> Intussen heb ik -tot m'n spijt- evenzeer geprutst onder Ubuntu dan
> onder Etch:
> - vervang de sun-java6-jre en -plugin door die van Sun en je zult het
> verschil merken, meer nog,

De sun-java6-* pakketten _zijn_ gewoon de Sun binaries, en die werken
hier al maanden zonder problemen, dus ik begrijp niet goed wat je
probleem kan zijn?  Wat werkte er niet?

> - vervang de libflash-mozplugin door het FP9 binair, en ga naar
> spelletjes-sites...

'flashplugin-nonfree' downloadt en installeert de binaire FP9, maar die
plugin meeleveren kan Ubuntu niet (Adobe verbiedt dat...).

('libflash-mozplugin' is Gnash)

> Nota: totem-mozilla zit ook in de weg, 't werkt gewoon niet, ook niet
> na installatie van de w32codecs; aan wat is dit gelegen?

Het werkt wel voor bepaalde content, dacht ik, maar nog niet voor alles.
Persoonlijk gebruik ik meestal de mplayer-plugin, maar die heeft dan
weer andere usability-problemen.

'w32codecs' is illegaal, en werkt daarnaast ook gewoon niet met
GStreamer 0.10 (en dus niet met totem-gstreamer).

WMV t.e.m. WMV9 zou nu wel (meestal) moeten werken met de ffmpeg codec
bibliotheek (en de GStreamer plugin die die gebruikt).  Jammer genoeg
worden mms: streams nog niet ondersteund in Totem (net als DVDs
overigens).

Maar algemeen: multimedia is een pijnpunt dat niet simpel gratis &
legaal op te lossen is.

> Ik ken ook een geval die al 2 of 3 Ubuntu's geprobeerd heeft en telkens
> weer **Enkel Bij Ubuntu Installaties** een error 21 krijgt bij reboot,
> en NOOIT bij Debian install:
> - bij Ubuntu wordt alles aanzien als sd??
> - terwijl Debian ide als hd?? ziet en scsi/sata als sd??,

Mijn desktop (7 jaar oud) heeft nog /dev/hd?, maar Ubuntu gebruikt de
nieuwe "algemene" libata driver voor de PATA & SATA controllers die
libata al ondersteunt.

>  wat in zijn
> geval het probleem duidelijk *niet* veroorzaakt.
> Is het aan grub gelegen of aan de installer?

Een combinatie van het BIOS, de kernel en de installer.

De installer kan bepaalde info uit het BIOS niet van de kernel krijgen
omdat die kernel-functie een andere kernel-functie om zeep helpt.  of
zoiets. ;)  Ik heb wel van de developers begrepen dat dat in de volgende
versie opgelost zou moeten zijn.

Het komt er op neer dat de volgorde van /dev/sd? devices kan veranderen
als je vanaf CD-ROM boot, en dat de info om dat op te vangen momenteel
niet beschikbaar is voor de installer.

--
Jan Claeys